Användarbetyg: 1.7/10
Antal röster: 59

Läst: 2491ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-08-01

EYECULT - ”Morituri Te Salutamus”
(”vi som ska dö hĂ€lsar dig”)

PÄ debutalbumets dryga 32 minuter hinner VÀsterÄsbandet EYECULT med att bÄde göra mig nyfiken, ge mig en del att fundera pÄ och fÄ mig att vilja ha mer av samma vara. Det Àr bra jobbat.

”Morituri Te Salutamus” drar igĂ„ng Aeternum med ett intro som ger löfte om precis de ingredienser som genuin black metal bestĂ„r oss med. Hög musikalitet, rĂ„ produktion, mycket sinnlighet och djup kĂ€nsla. NĂ€r sedan texterna visar sig Ă€ga bĂ„de vitalitet och klartĂ€nkthet blir jag Ă€n mer tillfreds.

Jag fastnar djupt i texternas teman dĂ€r bĂ„de katolsk mytologi, asa-trons ödesgudinnor och romersk historia tar plats. En favorit Ă€r andraspĂ„ret, betitlat Saligia, en akronym för de sju dödssynderna, som musikaliskt Ă€r en riktigt ”catchy” lĂ„t dĂ€r EYECULT Ă„beropar det onda i sina olika skepnader (Leviathan, Belphegor, Satan osv) för var och en av de sju synderna. En annan höjdare Ă€r Furor dĂ€r Ă„kallan gĂ„r ut till ”earth mother”. Det ger reminiscenser till SATYRICONs i genren smĂ„tt klassiska Mother North, och handlar om hur kassa vi Ă€r att ta hand om det vi fĂ„tt att förvalta; det Ă€r bara att vĂ€lkomna det oundvikliga slutet, inse tillvarons tomhet och varandets meningslöshet. Religionskritiken Ă€r vass och uppenbar i Oblivion dĂ€r det konstateras att ”
the Swastika and the cross goes hand in hand”. DĂ€rmed dras ocksĂ„ en tydlig rĂ„gĂ„ng gentemot nazistiska tongĂ„ngar, vilka som bekant en mindre del av banden inom genren inte drar sig för att flirta med.

Nu har jag uppehÄllit mig vid texterna, som överrumplade mig med sitt djup och sin intensitet, vilket inte betyder att musiken Àr mindre intressant. Mixen av lÀttare, mer melodiska spÄr, som nÀmnda Saligia och Oblivion, och tyngre stycken sÄsom malande Skuld och Slave ger en perfekt avvÀgd, intensiv halvtimme i sÀllskap med EYECULT. Gillar du traditionell black metal i modern skrud bör du obönhörligen lÄna detta album ditt öra.

”Morituri Te Salutamus” gavs ut i december 2009. Bandets bĂ„da musiker, Patrik Carlsson och Andreas Åkerlind, gör Ă€ven musik ihop under namnet ANACHRONAEON, ett band som gett ut tre album, det senaste, ”The Futile Quest For Immortality” recenserades nyligen hĂ€r pĂ„ WeRock. Även det intressant musik, men för min del hoppas jag att Carlsson och Åkerlind prioriterar om lite, och snart nog kommer med en ny EYECULT-skiva. ”Victuri Te Salutant!”

LÀs ocksÄ
WeRocks intervju med EYECULT

/BiblioteKarin