Evemaster
"III"

Användarbetyg: 1.8/10
Antal röster: 37

Läst: 1706ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-07-01

Evemaster - III
Efter ett smärre uppehåll på 5 år, är nu efter diverse problem EVEMASTER tillbaka med sitt tredje epos ”III”. Melodisk death metal i sitt esse, en träffande beskrivning på det musikaliska landskap som bandets musikaliske motor Tomi Mykkänen inbjuder till. EVEMASTER har mycket att leva upp till då Finland verkar framavla band som spelar denna typiska genre på löpande band.

”III” bjuder på nio skapelser med en imponerande variation på hårda och lugna partier. Inledande Enter har en refräng som sätter sig direkt och efterföljande New Age Dawns berikar med en vacker melodi i versen samt en sångpassager framförd av självaste Dan Swanö. Med Harvester Of Souls ljuder melodier med tvåstämmiga gitarrer i kombination till ett riff som får en att vilja headbanga i takt. Höjdpunkten är det korta blastbeatsparti som gör att låten når nya nivåer av yppighet.

EVEMASTER har lyckats med något som i dagens metalscen är lite av en bedrift. Jag försöker placera dem i någon slags kontext genom att lokalisera de mest uppenbara influenserna, men jag lyckas inte. Stundtals hör man viss påverkan från ”The Gothenburg Sound, men för det mesta låter det riktigt unikt med en innovativ blandning av death, black och thrash metal.

Avslutande Absolution, albumets starkaste låt, klockar in på över 10 minuter och kombinerar i perfekt symbios growl, sång, lugna och hårda partier. Även här får vi avnjuta Dan Swanös stämma. Få band lyckas hålla intresset uppe i så pass långa låtar men EVEMASTER gör detta med bravur. Härnäst skall jag kolla upp bandets tidigare verk som bara behöver uppnå en bråkdel av den förträfflighet som jag hitintills upplevt för att det skall vara värt det. För en hårdrockssjäl är detta rent och skärt lördagsgodis.