"Hammer Of The North"

Användarbetyg: 1.2/10
Antal röster: 49

Läst: 2529ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-07-01

Grand Magus - Hammer Of The North
Svenska trion GRAND MAGUS är i stort sett det bästa man kan skrapa fram just nu när det gäller melodiös heavy metal. Så är det.

Bandet kommer med nya ”Hammer Of The North” att ta steget från att vara lovande och up-and-coming till att vara en etablerad pålitlig maktfaktor. Anledningen är rätt enkel; detta är ärlig och medryckande hårdrock som är svår att värja sig mot! JB’s sång är helt fenomenal, och med den matta av sväng, driv och melodi som rytmsektionen Seb och Fox levererar så blir resultatet helt enkelt högkvalitativ bra musik.

Personligen har jag haft ögonen på gänget sen ”Wolf’s Return” som kom 2005, och ska man jämföra de tre senaste verken (förutom Wolf’s Return” och ”Hammer Of The North” så innefattas då även ”Iron Will” från 2008) så har bandet sakta men säkert rört sig mot marker med mer renodlat heavy metal-sound. Ljudbilden är mer uppstädad, och de inslag som fanns på ”Wolf’s Return” i form av instrumentala, naturinspirerade intron och låtar är nu i princip helt borta. Det gör att den influens av black metal som kunde anas i bakgrunden nu har bleknat totalt, och om det är på gott eller ont är upp till varje betraktare att avgöra. Det leder oss också in på senaste verket ”Hammer Of The North”, med omslag av legendaren Necrolord.

Plattan inleds med starkt glädjesmittande riffande i I, The Jury och sen fortsätter det med ett långt pärlband av bra låtar. Ingen låt faller ur ramen, och låtar som Black Sails, Ravens Guide Our Way, Hammer Of The North och Northern Star är höjdpunkter som tål att avnjutas upprepade gånger. Tyvärr finns här inte den där riktiga monsterhiten som gör att plattan tar extremhöga betyg (Tänk vad en Kingslayer, Blood Oath, As The Oar Strikes The Water hade kunnat krydda den här anrättningen till perfektion!), men det spelar mindre roll.

Det här är bra. Med lite mer tid att mogna kanske till och med så pass bra att betyget är i lägsta laget, men just nu känns 8:an rätt...

GRAND MAGUS är nästa storhet för gemene man i Svea Rike!