Enemy Of The Sun
"Caedium"

Antal röster: 40

Läst: 1227ggr | Kommentarer: 2 | Inlagd: 2010-07-01

Underbar, galen kreativitet!
Redan halvvägs genom den första genomlyssningen inser jag att jag kommer att få problem. Mycket riktigt; när jag ett tiotal timmars lyssnande senare slår mig ner för att recensera ENEMIES OF THE SUNs ”Caedium” stirrar den tomma datorskärmen envist blank mot mig. Hur beskriver man någonting likt detta? Solens fiender är nämligen något så ovanligt som ett band vars musik helt trotsar alla försök till ettikettering. Jag antar att dess grundstomme är någon slags thrash, där THE HAUNTED och TESTAMENT kan ha haft ett visst inflytande. Å andra sidan är de två band jag främst kommer att tänka på SYSTEM OF A DOWN och FEAR FACTORY. Sedan finns det ju ett flertal partier som (åtminstone till sångstilen) närmast luktar grunge, och… - ja, ni förstår problematiken.

Som tur är utgör ”Caedium” en lika bra skiva som den är svårdefinierad. Den finsk-rysk-tyska kombon leker friskt med olika influenser, musikaliska grepp och instrument, vilket hela tiden intresserar och engagerar. Kulspruteaktiga stackatoriff växlas med nerviga refränger och fantasifulla gitarrslingor avlöses av spröda, vackra akustiska arrangemang. Vill du ha exempel på mångsidigheten? Lyssna i så fall på den sjukt vackra klassiska spanska gitarren i coola Aimless, eller på det mystiska stränginstrument som inleder briljanta Chasing The Dragon. Eller varför inte njuta av det snortighta riffandet i Stolen Sky, den fästande refrängen i Ticket eller det kompromisslösa drivet i Another End Of The Rainbow?

På det hela taget skulle de kreativa utflykterna kunna sluta i totalt kaos – eller vad fanken, det kanske de gör, men i så fall i ett lysande kaos där lekfullheten och variationen ger mig ståpäls av ren förtjusning. I princip varenda låt på skivan erbjuder långlivad lyssning. Det här kommer garanterat att vara en av mina kandidater till årets skiva!

Namn: Chief Rebel Angel | Datum: 2010-07-05 19:38:55

Mycket bra recension, tycker jag.
Det är inte lätt att sätta ord på kaos och vad som väl närmast måste beskrivas som en form av "writer's block". Du gör det bra!