Fatal Embrace
"The Empire Of Inhumanity"

Betyg: 4/10

Användarbetyg: 0.1/10

Läst: 1246ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-06-10

Fatal Embrace - The Empire Of Inhumanity
Slayerdoftande Thrash metal borde tilltala mig, med tanke på att de är en av mina favoritband. Trots att FATAL EMBRACE har existerat sedan 1993 har de av någon anledning gått mig obemärkt förbi. Faktum är att ”The Empire of Inhumantiy” känns efter ett dussin genomlyssningar väldigt intetsägande, vilket ökar chanserna att jag hört bandet innan men helt enkelt glömt bort det.

Det osar lite demoinspelning över det här. 12 skapelser hade utan tvekan kunnat bli hälften så många om man tagit bort alla dåliga riff. Jag finner mig själv sitta och trumma i takt med fingrarna på soffbordet, i de stundtals krossande riffen. Tyvärr är många av de starka riffen bleka kopior av de band som FATAL EMBRACE uppenbarligen hämtar sin inspiration ifrån. Jag har inget emot att man influeras av andra band och lånar både riff och idéer. Men lyssna på versen i Haunting Metal och jämför med versen i METALLICAs klassiker Damage Inc., likheten är skrämmande. Way To Immortality sticker ut med större variation, vackra melodier med tvåstämmiga gitarrer. Albumet avslutas med en tolkning av IRON MAIDENs Killers som jag utan minsta eftertanke hade kunnat vara utan.

Jag försöker sätta tummen på vad det är som FATAL EMBRACE saknar, för de första genomlyssningarna gav faktiskt en upplevelse som fick mig att lyssna på skivan åtskilliga gånger till. Det som ”The Empire of Inhumanity” saknar är djup, låtarna påminner för mycket om varandra. En förhoppning om att skivan skulle växa successivt uteblev helt enkelt. Det är många faktorer som kan påverka ett albums framtoning. Sången är emellanåt riktigt bra, förmodligen för att frontmannen Heiländer bitvis påminner om en tidig Tom Araya, speciellt i falsettskriken. Kontrasten blir dock stor när trumspelandet är väldigt monotont och otight i kombination med emellanåt slarvigt framförda gitarrer. Det är inte lätt att leva upp till giganter som METALLICA, SLAYER, TESTAMENT och MEGADETH. Att låta sig influeras men att göra något helt eget av det, detta lyckas tyvärr inte FATAL EMBRACE med.