Heaven Shall Burn
"Invictus"

Antal röster: 27

Läst: 1336ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2010-06-01

Heaven Shall Burn - "Invictus"
Om man för en stund antar att himlen verkligen skulle sättas i brand så är det lätt att se HEAVEN SHALL BURN som dess musikaliska ledsagare. Produktionen får de köttiga riffen och desperata ångestladdade skriken att flyta ihop till en ogenomträngd enhet, utan att för den delen bli grötig. I mångt och mycket låter det som ett soundtrack till ett fallande paradis – melodislingorna som frekvent bryter av manglet ger en känsla av lugn inför nästa attack.

Buried In Forgotten Grounds lyser upp som skivans mest förnämsta stund, vilket direkt kan härledas till att den bäst tar del av bandets alla styrkor. Det är köttigt, brutalt men också melodiöst och stundom nästan vackert. Drygt fem minuter av den magi som melodiös death metal faktiskt kan bjuda på. Fler kvalitativa spår finns visserligen att hämta på ”Invictus” men varken Combat, The Lie You Bleed For eller I Was I Am I Shall Be kommer upp till samma standard, mycket beroende på bristen på dynamik – ett genomgående problem både hos skivan och bandet i stort. Jag är en aning konfunderad vad det beror på, musiken växlar allt som oftast mellan brutala partier och melodiösare partier men ändå känns det som allt smälter samman till en monoton smet. Gissningsvis är den kompromisslösa produktionen boven med stort B. Nu är det bara avslutande Given In Death – smyckad med vacker kvinnosång – tillsammans med nämnda Buried In Forgotten Grounds som står ut på en annars jämntjock skapelse. Till nästa gång efterfrågar jag mer variation.

Förhoppningsvis kan då himlen sättas i brand på allvar.

/Jonas Andersson

Namn: Coltrasten | Datum: 2010-06-06 10:31:07

Bra recension på en bra skiva. Jag kan säga att jag känner ungefär likadant. Skivan snurrade på i bilen, efter ett tag undrade jag om samma låt var igång på repeat. Men fortfarande grymt jävla bra skiva!