Sabaton
"Coat Of Arms"

Användarbetyg: 3.8/10
Antal röster: 44

Läst: 1694ggr | Kommentarer: 2 | Inlagd: 2010-05-01

Sabaton - "Coat Of Arms
När hårdrocksplutonen från Falun följer upp den fantastiska ”The Art of War” bjuds det inte på några större överraskningar. Det är samma patenterade melodiösa metal som stadigt vunnit fler och fler anhängare världen över. Möjligen har man den här gången låtit Daniel Myhrs keyboards få lite större utrymme än vanligt. Vi bjuds också på snäppet mäktigare körer än tidigare. Skivan känns visserligen lite ojämnare än ”The Art of War”, men toppar saknas sannerligen inte. White Death, som handlar om den finske krypskytten Simo Häyhä, och Aces in Exile, en hyllning till de utländska piloter som flög för RAF under slaget om Storbritannien, är skivans absoluta höjdpunkter. Andra minnesvärda låtar är titelspåret, Uprising och Screaming Eagles. Texterna handlar fortfarande om krig, om någon nu trodde något annat. Ett mer sammanhållande tema denna gång är att samtliga låtar (förutom Metal Ripper, som återupptar traditionen med skivavslutande tributlåtar till hårdrocken) behandlar händelser under andra världskriget. Idén att försöka bryta av de allvarliga texterna med en avslutande hårdrockshyllning är på pappret god. Tyvärr ligger Metal Ripper steget efter sina äldre bröder Metal Machine och Metal Crüe. Resten av skivan växer dock mer och mer för varje lyssning. Det är pampigt, medryckande och fullständigt omöjligt att värja sig mot – det är SABATON kort och gott!

”Coat of Arms” visar med eftertryck vilken fruktansvärt hög lägstanivå SABATON numera har. Skivan är ett givet köp för bandets fans och ett utmärkt första köp för alla som ännu inte har upptäckt Faluns stolthet.

/Mats Manhammar

Namn: BiblioteKarin | Datum: 2010-05-01 10:46:24

Jag tyckte att "Primo Victoria" innehöll en hel del bra musik och "Attero Dominatus" var också rätt ok även om jag saknade nån utveckling. När de sedan fortsatte göra "samma album" om och om igen... Nej, för min del har jag tröttnat totalt på detta.
Namn: Manhammer | Datum: 2010-05-01 15:03:11

Ha, ha. Nej, är det musikalisk utveckling du främst är ute efter är Sabaton kanske inte riktigt rätt band att satsa på. Själv njuter jag (fortfarande) i stora drag.