"DVD"

Betyg: 2/10

Användarbetyg: 2.1/10
Antal röster: 48

Läst: 1559ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-04-01

Hårdrockens Mekka
Fredrik Karlsson har gjort en DVD om 2009 års upplaga av Sweden Rock Festival som till stora delar ger en missvisande bild av festivalen. Om en person som inte visste något om festivalen i trevliga Norje Boke såg filmen skulle personen få bilden av att festivalen till stora delar befolkas av äldre män som spelar bluesrock och som samtliga har sina största bedrifter bakom sig. Vi pratar då om band som Dan Baird & Homemade Sin, Johnny Winter, POWDERHOG och BLACKFOOT. Det är olyckligt, för trots att dessa grupper säkerligen betyder en hel del för sina fans får de oproportionerligt mycket utrymme på DVD:n. De enda banden som lyser upp i detta ganska såsiga mörker är MOTÖRHEAD samt SABATON.

Nu vet jag inte om det var upphovsrättsliga frågor som gjorde att Karlsson har fyllt filmen med dessa artister och inte IN FLAMES, TWISTED SISTER, UNLEASHED, SOILWORK, HEAVEN & HELL, EUROPE, IMMORTAL och AMON AMARTH som också spelade på festivalen.

Vad som dock är bra och roligt på DVD:n är de delar då filmcrewet vistas på campingen – då drar jag på smilbanden och minns med glädje sommarens festival.

Dessvärre känns det som om ”Hårdrockens Mekka” gör Sweden Rock Festival en riktigt stor björntjänst – det är bitvis rejält långtråkigt att titta på DVD:n och mycket av det beror på banden som är med i filmen, samt de ganska dåligt genomförda intervjuerna.

Martin Bensch

En film om Sweden Rock Festival 2009, kan det vara någonting? Då band som IN FLAMES, HEAVEN AND HELL, TWISTED SISTER och AMON AMARTH uppträdde på festivalen borde svaret vara ett rungande ja. Dvd:n ”Hårdrockens Mekka” bjuder dock inte på några av dessa artister. I stället får man hålla till godo med band som COVERED CALL, POWDERHOG, DEMON och BLACKFOOT. Förmodligen är det en ekonomisk fråga för filmmakaren Fredrik Karlsson, särskilt som detta inte är en officiell Sweden Rock Festival-produktion. Jag tycker nog ändå att man i alla fall kunde ha begärt en liten filmsnutt från de intervjuade bandens uppträdanden på festivalen, men icke. Emellanåt följer på intervjuerna en glimt av det bandets festivalspelning, men långt ifrån alltid. Blaze Bayley dyker t.ex. upp i en intervju, men av hans underbara spelning från festivalens första dag får man inte se en sekund. De flesta bandintervjuerna utförs dessutom av filmrecensenten Ronny Svensson, som dessvärre både är dåligt påläst och envisas med att ställa samma tråkiga fråga (Vad tycker du om illegal nedladdning?) till de flesta av banden. Janne Stark dyker upp som intervjuare vid ett tillfälle och visar på denna korta stund hur mycket bättre det kan vara. Se och lär Ronny!

Nu är inte allt nattsvart. Intervjun och konsertsnutten med MOTÖRHEAD skapar lite stjärnglans. Förevigandet av SABATONs bejublade nationaldagsfirande räddar filmen från totalhaveri. Skildrandet av diverse fans på festivalhumör tillhör också höjdpunkterna. Vill du ha lite festivalstämning under det mörka vinterhalvåret och dessutom botanisera bland festivalens mindre scener samt band som du förmodligen missade kan denna dvd vara något att kika närmare på. Är du ute efter en dokumentär med lite hårdare musik i allmänhet och de större akterna från 2009 års festival i synnerhet bör du nog leta vidare.

Mats Manhammar

På baksidan av denna dokumentär står det citat ”Självklart innehåller filmen massor av hårdrock”. Om ens definition av hårdrock är en samling stofiler som hade sin höjdpunkt på sjuttiotalet och dessutom lirar någon slags hybrid av AOR och pop, kan man nog få en viss tillfredställelse av att se denna dvd. Faktum är att bilden som förmedlas i denna dokumentär, som för övrigt är gjord av Fredrik Larsson, blir väldigt missvisande. Sweden rock är känt för sin mångfald av band, men var är alla metalbanden i denna utgivning; IN FLAMES, TWISTED SISTER, SOILWORK, UNLEASHED, IMMORTAL för att nämna några. Att man inte ens lyckas få med de svenska banden är häpnadsväckande. Rättighetsproblem är min första tanke och så är säkert fallet. Men det gäller i så fall bara liveklipp, även intervjuer saknas. Några av metalbanden som medverkar och är värda att nämnas är MOTÖRHEAD, SABATON, SEVENDUST, RIOT och RIPPER OWENS.

Ronny Svensson som vi känner igen från tv, då som filmkritiker håller i merparten av intervjuerna. Valet av honom känns lite udda, med tanke på den gedigna samling människor som jobbar för både tidningen och festivalen Sweden Rock. För det första verkar han inte det minsta insatt i banden som han intervjuar och för det andra lyser frågor med någon slags eftertanke med sin frånvaro. Dessutom envisas han med att fråga varje band vad de tycker om fildelning, en ganska uttjatad fråga enligt mig.

Det som förgyller denna dvd förutom konsumerandet av en massa öl är intervjuklippen med festivalbesökarna. Mer komiska inslag får man leta efter då folk överlag inte har några hämningar när de är på festival. Även SABATONS tolkning av nationalsången och efterföljande låten Primo Victoria gör att det under några minuter känns som dvd:n i alla fall försöker leva upp till sin titel. Jag som trodde att det var allmän vetskap att hårdrockens Mekka ligger i Göteborg.

Henrik Nygren

/Werock