Helfahrt
"Drifa"

Läst: 1047ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2010-04-01

Vägen till helvetet är vacker
Tyska HELFAHRT lirar vad som förmodligen bäst beskrivs som midtempo-black metal. Sångstilen och de mollfärgade ackorden placerar onekligen bandet i BM-fållan, men tempomässigt är fyrtakt betydligt vanligare än blast beat, vilket onekligen är en smula oortodoxt för ett BM-band av idag.

Även om bayrarna kanske inte nått den stora uppmärksamheten är ”Drifa” deras fjärde fullängdare, och det märks att de har haft tid på sig att finslipa sitt koncept. Melankolin är påtaglig, och de sorgset klingande melodierna är genuint vackra alldeles som oftast. Även om midtempo är normen, finns det tillräckligt med tempovariationer för att ge låtarna liv. Något som också bidrar till att hålla lyssnaren engagerad är det bitvisa användandet av finstämda akustiska partier.

Tyskarnas allra vassaste vapen är dock just deras modersmål. Sångaren Max Marquart sjunger på tyska, vilket åtminstone i mina öron ger låtarna en extra klang av oroande ondska mitt i all musikaliska skönhet. Bäst tar sig detta möjligen uttryck i titelspåret Drifa Und Snior, som för övrigt är något av en udda fågel på plattan i och med sitt lite rockigare old school-sound. I övrigt är det som sagt vacker melankoli som dominerar, och förutom titelspåret är de bästa låtarna inledande Wind, skivans snabbaste spår Drudnhax, samt lika delar vackra och ondskefulla Auf Dem Strome.

Det som återfinns på minuskontot är väl att ett par av låtarna känns aningen snarlika, då grundtempot, molldominansen och arrangemangen är tämligen likartade. Av den anledningen når HELFAHRT kanske inte riktigt upp till de allra vassaste banden inom genren; för att göra det fordras snäppet mer kreativitet. Dock skall sägas att ”Drifa” är en högst angenäm upplevelse att avlyssna, och är du svag för melodisk black metal är detta sannolikt right down your alley…

Namn: Chief Rebel Angel | Datum: 2010-04-06 13:49:51

Heter de verkligen HELFAHRT? Typ helvetesfjärt eller hel-fis? Det låter ju helt stört.
Beskrivningen av musiken låter däremot som om det skulle passa mig som handen i handsken. Får nog kolla upp det här, även om jag har svårt att se förbi det där namnet... :)