Heavenly
"Carpe Diem"

Användarbetyg: 1.8/10
Antal röster: 42

Läst: 1131ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-03-01

Efter 2004 års misslyckade försök att skapa en episk konceptplatta med ”Dust to Dust” var HEAVENLY med förra skivan ”Virus” tillbaka i gammal god form. Frågan är då om bandet har lyckats behålla denna form nu när man äntligen har hittat en stabil sättning.

Ett första gott tecken är att bandet för första gången behållit samma bandlogga mellan två släpp. Mycket riktigt startar skivan också med HEAVENLYs klassiska melodiösa speed metal i form av titelspåret och Lost in Your Eyes. Det står snart klart att bandets låtskrivare och ständige centralfigur Ben Sotto på ett fint sätt har lyckats variera bandets sound och blanda snabba låtar med betydligt långsammare sådana. Tonvikten ligger dock som sig bör på härliga dubbeltrampfester i dur. Ett oväntat men välkommet inslag är de tydliga Queen-influenser som märks på flera spår. Särskilt framträdande är detta på härliga balladen Farewell. Ben Sotto sjunger fantastiskt bra. För den oinvigde låter han som en blandning av Kai Hansen och Michael Kiske. Han har dock betydligt mer gemensamt med den senare än den förre när det gäller röstomfång och tonsäkerhet. Hela skivan är fullproppad med medryckande melodier, minnesvärda refränger och underbara solon. Oliver Hartmann (AVANTASIA, ex-AT VANCE) gästsjunger på sista spåret, men den bästa låten är utan tvekan Ode to Joy. Den i teorin rätt udda idén att göra en power metal-tolkning av Beethovens An die Freude (Ode to Joy på engelska) funkar faktiskt alldeles utmärkt i praktiken! Musikaliskt nosar denna skiva helt klart på betyget nio. De bitvis rätt banala texterna tillsammans med det fula och idiotiska skivomslaget drar dock ner betyget till en stark åtta.

/Mats Manhammar