HIM
"Screamworks"

Användarbetyg: 1.3/10
Antal röster: 23

Läst: 1423ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-03-01

HIM som glädjespridare?
Kan HIM verkligen vara samma sak nu när Ville Valo enligt egen utsago både är nykter och ser ljust på kärleken? Både ja och nej, men inbitna fans av finnarna kan andas ut – ”Screamworks” är en omisskännlig HIM-produkt. För det första är Ville Valo fortfarande en gudabenådad sångare och låtskrivare, och om möjligt har den minskade alkoholkonsumtionen gjort hans strupe gott snarare än tvärtom. Han levererar alltså sin vana trogen ett pärlband av starka sånginsatser över bitvis hjärtskärande vackra spår. Samtidigt tycks det ändå märkas att sinnesstämningen vid komponerandet denna gång varit ljusare. Låtarna är överlag luftigare och lättare och avhandlas i något högre tempo än vanligt. Syntharna ges också något mer utrymme än tidigare, på bekostnad av kompgitarren. För att sammanfatta slutresultatet är ”Screamworks” lite mer love pop, om vissa av de tidigare alstren varit love metal (termen myntad av Valo själv som beskrivning av HIMs musik).

Personligen ser jag detta som ett steg i fel riktning, om än ett väldigt litet sådant. Jag föredrar HIM och Ville Valo när själasvärtan är påtaglig, när den olyckliga kärlekens atmosfär sveper in refrängerna i en tjock dimma av melankoli och desperation. Samtidigt vill jag vara väldigt tydlig på den här punkten: ”Screamworks” är en mycket bra skiva. Låtmaterialet är starkt, produktionen krispigt klar och Valos stämma som sagt en gudagåva. Ett spår som Dying Song är definitivt i klass med det bästa HIM har gjort, och även inledande In Venere Veritas, Katherine Wheel, Ode To Solitude samt Acoustic Funeral (For Love In Limbo) är rejält starka spår. Trots det känner jag mig manad att hålla tillbaka ett eventuellt toppbetyg, just för att jag vet precis hur oförskämt bra HIM kan vara. Den här gången finns det trots allt några spår som är så nära utfyllnad som HIM kan komma, vilket får mig att stanna på en stark sjua i betyg.