Fear Factory
"Mechanize"

Användarbetyg: 0.8/10
Antal röster: 37

Läst: 1152ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-03-01

Det har varit svårt att undgå alla skriverier kring FEAR FACTORY de senaste 2 åren. Turerna är minst sagt invecklade och det känns inte relevant att fördjupa sig mer i detta. De två originalmedlemmarna Raymond Herrera och Christian Olde Wolbers är i alla fall ute ur bilden. Däremot är Dino Cazares tillbaka efter 8 års frånvaro och med mångsysslaren Gene Hoglan på trumpallen borde det räcka för en nytändning som heter duga. Bandet kompletteras av den ständige sångaren Burton C. Bell och Byron Stroud på bas.

Efter relativt bra koll på FEAR FACTORY tappade jag intresset helt när ”Digimortal” kom 2001. När jag hörde att Gene Hoglan hade anslutit sig till maskineriet blev jag minst sagt nyfiken. Första intrycket av ”Mechanize” är att det utan tvekan är FEAR FACTORY hårdaste släpp hitintills. Gitarrljudet får mig att tänka på MESHUGGAH, nedstämda, ettriga riff som etsar sig fast i hjärnan. Oförglömliga refränger som gjorde 1998 års ”Obsolete” så stark, lyser dock med sin frånvaro.

Bandets svaghet har enligt mig alltid varit enformighet och detta gäller tyvärr även ”Mechanize”. Intresset hålls inte upp och att ta sig igenom hela skivan känns påfrestande. De låtar som sticker ut är Fear Campaign och Christploitation. Båda med Gene Hoglan som medkompositör och tydliga thrash metal influenser, vilket faller mig i smaken. Större variation och framförallt mer minnesvärda låtar hade kunnat höja betyget en aning. Nu känns det mer motiverat att sätta ”Obsolete” i skivspelaren.