Eaglestrike
"Eaglestrike"

Antal röster: 38

Läst: 1539ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-02-01

Örnen har landat
EAGLESTRIKE presenteras möjligen enklast som FREAK KITCHEN-basisten Christer Örtefors soloprojekt. De musikaliska referenserna till huvudakten är dock förhållandevis få. Istället handlar det här om habil rock med rötterna i KISS och WHITESNAKE, som också kan tänkas ha snappat upp influenser från akter likt ALICE COOPER, BON JOVI och HEAT. Det är stentvättade jeans, bredbenta poser och folköl i näven – vilket inte nödvändigt är så trist som det kan låta. Klichéer blir klichéer av en anledning, och EAGLESTRIKE vet att utnyttja knep som funkar. Örtefors & Co har också näsa för radiovänligt effektiva refränger och snygga körarrangemang, så det självbetitlade albumet är en förhållandevis trevlig bekantskap.

Jag säger förhållandevis, för det finns en del att anmärka på. För det första lider skivan som helhet lite av att samtliga tolv spår i princip går i mellantempo, vilket gör att anrättningen blir en smula statisk. Lite tempovariation hade sannolikt skapat mer engagemang hos lyssnaren. Dessutom kan jag inte låta bli att nämna att lyriken bitvis faktiskt är en smula pinsam. En textrad som ”Deep in my darkest mind, I have some thoughts of mine” är – tyvärr – ganska representativ…

Nåväl, helt oävet är det som sagt inte. Den något oväntade höjdpunkten är den luftiga semiballaden I Believe In You, som bär drag av såväl amerikansk singer-songwriter som en nypa country. Även spår som småfunkiga Barrel Of My Gun och poppigt melankoliska Hint Of A Smile är påtagligt sköna och inbjuder till fler lyssningar. Om bara EAGLESTRIKE ser till att jobba på textförfattandet till nästa släpp, lånar jag dem gärna mitt öra utan förbehåll; nu är det med viss tvekan.