Reunation
"A tribute to Running Wild Part 2"

Användarbetyg: 1.1/10
Antal röster: 43

Läst: 1212ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2009-12-01

År 2005 släppte Remedy Records hyllningsskivan ”The Revivalry – a Tribute to Running Wild”. Efter avslutningskonserten på Wacken Open Air i somras har piratmetallens anfäder till slut kastat ankar för gott. Vad passar då bättre än att släppa en ny hyllningsskiva?

Den här samlingen innehåller inte mindre än 31 låtar, framförda av lika många grupper. När första skivan åkt in i cd-spelaren hälsas man välkommen in i piraternas värld av POWERWOLF som bränner av en lysande version av den gamla hiten Riding the Storm. De flesta av bandens tolkningar ligger nära originalen och höjdarlåtar som Under Jolly Roger, The Ballad of William Kidd, Conquistadores och Faceless framförs prickfritt av CUSTARD, SKILTRON, CHINCHILLA och WARHEAD. HEAVENLY överraskar dock med en tolkning av Masquerade som låter så mycket HEAVENLY att man kunde ha trott att den var skriven av fransmännen själva. Mer sånt! Bästa låten på skivan är utan tvekan amerikanska black metal-gänget WITHERING SOULs mäktiga version av Firebreather med blastbeats, growlsång och tillhörande skräckfilmsorgel! Kul är även gamla klassikern Marooned som i SUIDAKRAs tappning innehåller både blastbeats och säckpipor, dock inte samtidigt. Det här paketet innehåller dessvärre även ett par mindre bra inslag. Värst är nog DEADLOCKs tolkning av When Time Runs Out. Bara själva idén att byta ut det underbara gitarriffet i låtens inledning mot en Snuten i Hollywood-inspirerad syntslinga borde resultera i omedelbar kölhalning!

Det är alltid väldigt svårt att betygsätta en hyllningsskiva och när så här många artister är inblandade är det ofrånkomligt att resultatet spretar en aning. Har du aldrig hört RUNNING WILD förut rekommenderar jag, förutom en timme i skamvrån, att du inleder din seglats i piratmästarnas kölvatten med samlingsskivan ”20 Years in History”. Är du redan ett fan av bandet eller av tysk metal i allmänhet så kan dock ”Reunation” varmt rekommenderas. Två skivor med härlig tysk pirate metal till priset av en måste ändå betraktas som ett riktigt kap.

/Mats Manhammar