Gorgoroth
"Quantos Possunt Ad Satanitatem Trahunt"

Användarbetyg: 1.4/10
Antal röster: 56

Läst: 2214ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2009-12-01

Rebirth of Gorgoroth
Efter 12 års frånvaro är Pest tillbaka vid mikrofonen och när han mitt i låten Rebirth på ”Quantos Possunt ad Satanitatem Trahunt” gurglar fram textraden -'Rebirth of GORGOROTH' känner man hur rätt det är. Äntligen är tiden av osämjä och rättegångar över och Infernus kan koncentrera sig på det han gör bäst – att skriva musik.

De flesta undrade nog hur Infernus skulle kunna axla manteln GORGOROTH på egen hand men efter att ha rekryterat Pest, Tormentor, Frank Watkins och Thomas Asklund kände i alla fall jag mig hoppfull. Pest sjöng ju på ”Under the Sign of Hell” samt halva ”Antichrist” respektive ”Destroyer”. Tormentor var med både på tidigare nämnda ”Destroyer” samt på efterföljaren ”Incipit Satan”. Asklund och Watkins har ingen historia i GORGOROTH men har gjort sig kända som duktiga musiker i band som DISSECTION och DARK FUNERAL. Jag skrev hoppfull ovan eftersom det ändå var en ny konstellation, det var länge sedan jag hörde Pest och jag inte riktigt visste vilken ambition de hade med det nygamla GORGOROTH.

Med resultatet, ”Quantos Possunt ad Satanitatem Trahunt”, i skivspelaren är jag minst sagt positivt överraskad. Pest gurglar på som om han inte gjort något annat under uppehållet. Hans karakteristiska röst kanske inte har så många nyanser men i GORGOROTH passar den helt perfekt. Texterna som går att uttyda känns helt rätt och till stor del har Infernus lyckas skriva intressant och medryckande musik igen. De tre inledande spåren Anaeuthanasia, Prayer och Rebirth är skivans starkaste och får representera det nygamla GORGOROTH. Framförallt förmedlar ”Quantos Possunt ad Satanitatem Trahunt” samma råa, primitiva stämning som till exempel ”Antichrist” gör, något som inte minst Pests röst bidrar till. Det är som väntat bättre produktion än på motsvarande skivor med liknande sättning men bandet har behållt de enkla riffdrivna låtstrukturerna även om rytmsektionen här fått större utrymme.

”Quantos Possunt ad Satanitatem Trahunt” skiljer sig ganska mycket jämfört med GORGOROTHs senaste studioalbum. Med tanke på sättningen och att Infernus inte var så delaktig i GORGOROTH under senare tid är det kanske inte så konstigt. Skivan är en tillbakagång till det äldre GORGOROTH där små förändringar i nyans och melodi i musiken hade en större roll. Skillnaden är dock att där de tidigaste verken fortfarande förlitade sig på mer eller mindre full fart rakt igenom är variationen i tempo här större. Oftast fungerar det väldigt bra men bitvis känns det som om skivan skulle mått bra av lite av det furiösa ös som ändå kännetecknar mästerverken ”Pentagram” och ”Antichrist”.

Totalt sett är ”Quantos Possunt ad Satanitatem Trahunt” ett styrkebesked av ett nyfött GORGOROTH och väntan på nästa album har börjat.

/Shadows