Evergreen terrace
"Almost home"

Antal röster: 41

Läst: 1387ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2009-11-05

EVERGREEN TERRACE är för mig en ny och inte helt oangenäm bekantskap. Rent genremässigt huserar bandet med sångaren Andrew Carey, gitarristen/sångaren Craig Chaney, gitarristen Joshua James, basisten Jason Southwell och trummisen Kyle Mims i den av metal- och punkinfluerade hardcorescenen vilket borgar för, till stora delar på ”Almost Home”, ett furiöst röj uppblandat med bitvis grymt melodiska passager.
Och det börjar bra. Inledande trion Enemy Sex, Almost Home och God Rocky, Is This Your Face bjuder på ett fantastiskt ös med urstarka stämmor och refränger som får knogarna att vitna, samt ett mycket effektivt interlockarbete mellan bastrummorna och gitarrerna som är tajt och fruktansvärt snyggt. Men sedan sänker sig bandet rejält med låt nummer fyra och fem We’re Always Loosing Blood och Sending Signals. Den förstnämnda är ganska intetsägande och lite för popig för att jag ska gilla den och sänks totalt av användande av akustisk gitarr i slutet på låten och den sistnämnda har en väldigt svag refräng som drar ner intrycket av låten sammantaget. Bandet återvänder med full kraft i Mario Speedwagon som bjuder på tyngd i introt för att sedan dra i med full pelt i resten av låten som även bjuder på riktigt starka sånginsatser. Sedan följer två mindre starka låtar som inte lämnar några större intryck.
Avslutningen på plattan är dock riktigt stark – The Letdown, I’m A Bulletproof Tiger och Not Good Enough – är riktigt bra. Framförallt de två förstnämnda låtarna som är så hårda att de tar andan ur mig.
Sammantaget är ”Almost Home” en riktigt bra platta som med några svackor bjuder på en riktigt trevlig stund vid stereon. Hade bandet sållat lite hårdare i materialet hade betyget blivit högre.

Namn: BiblioteKarin | Datum: 2009-11-06 12:35:14

Håller i alla väsentliga delar med dig i din analys. En stark inledning och ännu starkare avslutning omsluter några mer halvdana låtar. \"I\'m a Bulletproof Tiger\" har blivit en riktig favorit. Men med halva låtmaterialet under bra-gränsen kan jag inte ge högre betyg än 6 jag heller. Och det med knapp marginal.