Hatebreed
"Hatebreed"

Antal röster: 47

Läst: 1533ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2009-11-02

Jamey Jasta (sång) är en upptagen man. Bortsett från sitt huvuduppdrag i HATEBREED är han ständigt otrogen med allehanda sidoprojekt (ex. KINGDOM OF SORROW, tillsammans med CROWBARs Kirk Windstein), skriver böcker, driver ett eget klädmärke och var tidigare programledare för Headbanger’s Ball. Med det i åtanke är det imponerande att han ändå lagt tillräckligt med tid på HATEBREED och släppt ifrån sig ett antal imponerande album av äkta metalcore/crossover – med senaste given ”Supremacy” som kronan på verket. Lever då det nya, självbetitlade, verket upp till förväntningarna?

Kort svar: Nej. Långt svar: Nej, med några förbehåll.

”Supremacy” är i min uppfattning en av de bästa skivorna som släppts under 00-talet, därför förväntar jag mig inte att nya given ska kunna toppa denna milstolpe. Formeln på ”Hatebreed” känns igen från gamla dagar, bandet gör allt för att visa sig störst, bäst och vackrast även denna gång. Till skillnad från senaste släppet så låter det nu ansträngt, innehållslöst och tomt, istället för avslappnat och naturligt. 2003 års ”The Rise of Brutality” led till viss del av samma åkomma men tyvärr så blir det nu ännu tydligare. Det saknas visserligen inte guldklimpar, singelspåret In Ashes They Shall Reap är en gedigen skapelse, likaså Hands Of A Dying Man och No Halos For The Heartless, utöver det är det tyvärr alltför tunnsått för att tilltala mig. Skivan sprudlar av testosteron, muskler, anabola och svett men när inget djupare puttrar där bakom så blir det bara tröttsamt. Om det vore en debut av en grupp 17-åringar med allt att bevisa så visst, men inte när det är världens förnämsta pluton av metalcore.

/Jonas Andersson