Echoes of eternity
"The forgotten goddess"

Releaser: 2007

Anvndarbetyg: 0.8/10
Antal rster: 29

Lst: 1553ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-03-01

Bland diverse gothfalanger brukar diskussionerna gå runt vilken som egentligen är den bästa sångerskan. Det snackas om Within Tempation, Nightwish, Lacuna Coil, Sirenia, Tristania samt kanske lite gamla Theatre Of Tragedy. Frågan är om inte det är dags för dessa svartklädda att lära sig namnet Francine Boucher, sångerska i LA-baserade Echoes Of Eternity.

Musiken som sådan är kanske inte vad gemene man brukar klassa som renlärig goth, men det där med klassificeringar är ju också som den berömda baken... Klart är dock att Echoes of eternity med sin rena kvinnosång och sin smyg-gotiska atmosfär på något sätt kommer att jämföras med tidigare nämnda band, även om musiken som sådan kanske hellre skulle kvala in som lite ”mysmeckig proggdöds” (tänk Opeths lite blygare lillebror så ser ni varthän musiken barkar). Klart kompetent metal, även om jag gärna skulle se kanske lite mer dynamik i då främst sången.
Musikaliskt kan jag inte säga mycket negativt om detta, det som däremot retar mig å det grövsta gällande detta alster är mixningen. Det känns som lite bortkastade pengar att man köpt Spinal Taps gamla Marshall-top (Ni vet, den som gick till 11) och köra sånganläggningen genom den. Hur tänkte dom? Nog för att Francine sjunger vackert, men till nästa platta ser jag gärna att EOE sänker sången. Som det är nu så tappar man åtminstone en WeRock-poäng, och betyget landar då på en orolig sjua.

Bäst:
Voices in a Dream
The Forgotten Goddess