Gwar
"Lust in space"

Betyg: 3/10

Användarbetyg: 0.1/10
Antal röster: 23

Läst: 1101ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2009-10-01

Någon som inte förundrats över detta band? Nog för att KISS imponerade stort på mig när jag var liten, men GWAR tog utan tvekan steget längre. Det har dock alltid varit show i första hand och musik i andra.

GWAR firar sitt 25års jubileum med ny skiva kallad ”Lust in Space”. Vad gäller denna grupp så vet man aldrig vad man kan vänta sig, varken musikaliskt eller på scenen. Nya plattans sound är definitivt mer åt metal hållet. Vissa stunder påminner det ganska mycket om TESTAMENT faktiskt, som på låten Damnation Under God till exempel. Jag vill med detta inte lyfta upp GWAR till samma klass som TESTAMEN, för det är inte ens nära. GWAR har nästintill helt lämnat det punkiga i sin musik, vilket är väldigt tråkigt i mitt tycke.

Produktionen på ”Lust in Space” är inte någon höjdare heller tyvärr. Skivan lider framförallt av väldigt tunt trummljud, speciellt vad gäller symbalerna som låter likt klinkande kastrullock. Gitarrsoundet är otroligt tråkigt och enformigt och jag är less på det redan efter ett par låtar. Förr var det lite mer skitigt och rivigt, nu låter det lite för välpolerat för att vara GWAR.

Låtmaterialet då? Till en början blev jag väldigt paff. ”Lust in Space” öppnar med titelspåret som är överraskande bra. Riktigt cool och varierande låt. Även följande låt Let Us Slay är klart godkänd men därefter faller det kraftigt. Det bjuds inte på några riktigt ovanliga inslag så som Saddam Go-Go (från ”This Toilet Earth”) eller Have You Seen Me? (från ”America Must Be Destoyed”). Visst kommer det en del låtar som är uthärdliga längre fram och till och med en del tuffa partier. Det egentligen enda jag tycker är av lyssningsvärd kvalité efter öppningsspåren är Where Is Zog? som tveklöst är skivans bästa spår. Faktum är att den påminner lite om Whargoul från ”Ragnarök” som är en av GWAR’s bästa låtar.

GWAR är ett band som alltid bör tas med en stor nypa salt, och i mitt tycke har de aldrig gjort något strålande album (inte ens nära faktiskt). Dessa karaktärer är primärt ett live band, och där slår de däremot många andra på fingrarna.