Raubtier
"Det finns bara krig"

Användarbetyg: 2.4/10
Antal röster: 48

Läst: 2505ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2009-06-02

Från Haparanda uppe i nordligaste Norrland kommer tremannaplutonen RAUBTIER och levererar en debutskiva till brädden fylld med industrimetall av ädlaste sort. Singeln Kamphund har sedan en tid tillbaka gått varm på radiokanalen Bandit Rock och nu är det dags för resten av Sverige att kapitulera inför norrlänningarna.

”Som om RAMMSTEIN skulle börja sjunga på svenska och Jocke Brodén från SABATON skulle skriva deras texter.” Så har jag hört RAUBTIER beskrivas. Det ligger en del i beskrivningen, men RAUBTIER är mer originella än så. Visst kan man höra att killarna har lyssnat en hel del på sina tyska kollegor, men RAUBTIER är snäppet hårdare och sjunger som sagt på svenska. Till skillnad från Jocke Brodéns band så handlar bara en tredjedel av RAUBTIERs låtar om krig. ”Det finns bara krig” är en hård, tight och riktigt, riktigt bra skiva! Många kommer säkert att kritisera texterna och kalla dem banala, våldsglorifierande och löjliga, men jag håller inte med. Textrader som ”venerna som pumpar diesel, porerna som svettas blod, trotyl och död i våldsam vigsel, med larvfotsburet vredesmod” skulle i fel händer kunna få hela rasket att haverera. Så blir det dock aldrig. Det fungerar i stället hela vägen. En stor del av förklaringen är att texterna framförs på klingande norrländska. Sångaren och gitarristen Hulkoff (jo, det är faktiskt hans riktiga efternamn) har en röst och en dialekt (är det Kalixmål jag hör?) som passar perfekt till musiken. De tolv spåren på skivan håller genomgående mycket hög kvalitet, men låtarna Det finns bara krig, Achtung Panzer, Dobermann, Legoknekt och balladen Hjärteblod sticker ut som mina absoluta favoriter. Se där, nu har jag redan räknat upp nästan hälften av låtarna!

Det finns egentligen ingen ursäkt för någon att inte äga den här plattan. Om du dessutom kallar dig hårdrockare så finns det ännu mindre anledning att tveka. Spring ut och köp. Nu!

/Mats Manhammar