Heaven and Hell
"The devil you know"

Användarbetyg: 1.2/10
Antal röster: 45

Läst: 1985ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2009-06-02

Hur förhåller man sig till en platta vars musiker har gett oss klassiker som ”Mob Rules” och ”Heaven & Hell”? BLACK SABBATH mark II med Vinnie Appice och Ronnie James Dio förutom Geezer Butler och Tony Iommi var det enda headlinebandet som verkligen levererade på SRF 2007. Alla AEROSMITH fans får ursäkta men matar man på med låtar som Children Of The Sea, Mob Rules, Neon Knights och en 20-minuters version av Heaven & Hell då finns det få band som kan nå upp till samma standard.
Att dessa herrar som med råge har passerat 60-årsstrecket kommer ut med en platta som håller samma klass som de redan tidigare nämna kan, och bör, man inte förvänta sig. Mellan utgivningen av ”Heaven & Hell” och ”The Devil You Know” spänner 29 år – och det är därför inte förvånande att materialet på den senare inte håller samma standard. Dock låter det fortfarande imponerande bra: Ronnie James Dio vars röst torde vara ett lika stort som fantastiskt fenomen som HIFs Henrik ”Henke” Larssons fysik, för gosse vad bra han sjunger! Det som främst träffar mig är att han fortfarande låter angelägen, och hungrig på att verkligen leverera en knäckande sånginsats – och då pratar vi om en man som verkligen inte har något kvar att bevisa – är lika kul som att lyssna på det välbekanta tunga liret från bandets tre likaledes befriade från bevisbörda musiker.
Skivans tre första låtar, Atom and Evil, Fear och Bible Black låter lika skönt välbekanta som bandets tidigare låtar utan att för den sakens skull låta oengagerat – bandets spel är fortfarande förankrat i en tyngd i paritet med en bergsetapp i Giro d’Italia – dock med en högre grad av sväng än cykelloppet. Här finns såklart vissa svackor, dock inte lika många som jag först trodde, och även om bandet inte når upp till tidigare nivåer känns ”The Devil You Know” inte som ett alibialbum för en turné.