Rough Silk
"A new beginning"

Antal röster: 33

Läst: 1442ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2009-05-04

ROUGH SILK är efter sex års tystnad tillbaka med sin blandning av klassisk tysk hårdrock och metal. Skivan öppnar klockrent med den lite smått episka Temple of Evil och mina förväntningar stiger. Tyvärr håller ingen av skivans övriga låtar samma höga klass. ROUGH SILK hoppar under skivans gång hej vilt mellan olika stilar, men hittar väldigt sällan rätt. Detta innebär visserligen att skivan aldrig blir riktigt långtråkig, men vad hjälper det när nästan inga låtar är bra. Visst innehåller många låtar spännande partier, men de håller inte hela vägen. Tunga Warpaint och hårdrockshymnen Black Leather tillhör undantagen. Även produktionen lämnar dessvärre en hel del i övrigt att önska. Främst stör jag mig på trumljudet som känns väldigt platt och tunt. Sedan förra släppet har bandledaren, låtskrivaren, sångaren, gitarristen och keyboardisten Ferdy Doernberg bytt ut alla de övriga medlemmarna. De nya verkar vara hyfsat skickliga, men Ferdy borde nog ha passat på att rekrytera en ny sångare också när han ändå höll på. Hans egen röst håller nämligen inte måttet. Bitvis sjunger han riktigt falskt och det drar givetvis ner helhetsintrycket en hel del.

Hittar man denna skiva i reabacken om ett halvår och dessutom gillar ROUGH SILK kan man nog våga sig på ett köp. Att betala fullpris för denna skiva är dock att jämföra med att köpa falukorv till priset av oxfilé.

/Mats Manhammar