Falconer
"Among beggars and thieves"

Användarbetyg: 2.5/10
Antal röster: 38

Läst: 2078ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2009-03-02

När skolade sångaren Mathias Blad lämnade FALCONER för att koncentrera sig på sin karriär som skådespelare och musikalartist blev många av bandets fans rejält oroliga. De båda följande skivorna höll heller inte samma klass som de tidigare. Även om Mathias efterträdare Kristoffer Göbel på intet sätt var en dålig sångare så gjorde förlusten av Blads unika röst samt det faktum att bandet musikaliskt rörde sig bort från den patenterade blandningen av power metal och folkmusik att FALCONER förlorade något av sin själ. Detta insåg förmodligen även bandets starke man Stefan Weinerhall, för år 2006 var både Mathias och folkmusiken tillbaka och FALCONER levererade en av karriärens allra bästa skivor. Efter den storstilade comebacken med ”Northwind” har bandet nu släppt sin sjätte platta (den fjärde med Mathias Blad på sång).

Handlingen i låtarna på ”Among Beggars and Thieves” utspelas uteslutande i Sveriges mörka historia. Ett löst tema är att många låtar behandlar personer som levde på samhällets skuggsida. Vi får bl.a. möta tiggare och trälar, en bödel och en kungamördare. Jag kan redan nu säga att ”Among Beggars and Thieves” är oerhört bra. Det finns i princip inte en enda dålig låt på hela skivan. Både texter och musik känns väldigt genomarbetade. Skivan är betydligt mer varierad än t.ex. ”Northwind”. Här finns förutom de obligatoriska höghastighetslåtarna och balladerna även hela tre låtar på svenska (fyra om man lyckats lägga vantarna på den limiterade utgåvan). Överlag känns låtarna dessutom mer komplexa än tidigare. Stefan Weinerhall är en mästare på att skapa minnesvärda melodier. Han är dessutom en textförfattare av rang och lyckas verkligen fånga en mörk och medeltida stämning genom hela plattan. På flera låtar förhöjs stämningen ytterligare genom närvaron av Evelyn Jons (som bl.a. haft en huvudroll i Cats på Göteborgsoperan). Hennes sång är ett välkommet tillskott till ljudbilden. Bästa exemplet på skivans komplexitet är sista låten Dreams and Pyres som inleds med vackert pianospel och en stämningsfull duett mellan Mathias och Evelyn. Via ett maffigt orkesterarrangemang med bl.a. pukor och mäktiga körer öppnas stycket sedan upp och alternerar mellan hårdare tongångar och lugnare partier för att slutligen mynna ut i en fantastisk final. Skivan håller en mycket hög lägstanivå, men de stycken som sticker ut allra mest är dubbeltrampfesterna Field of Sorrow och Pale Light of Silver Moon, samt Man of the Hour, Carnival of Disgust och tidigare nämnda Dreams and Pyres.

”Among Beggars and Thieves” är en värdig uppföljare till “Northwind” och fullt i klass med FALCONERs två första hyllade album. Den enda fråga jag ställer mig är: Hur fanken ska FALCONER kunna toppa detta?

/Mats Manhammar