Saxon
"Into the labyrinth"

Användarbetyg: 2.1/10
Antal röster: 36

Läst: 1418ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2009-02-05

SAXON är en av mina personliga barndomshjältar. Även fast intresset på senare år avtagit lite så är det alltid kul när de släpper att nytt album (vilket inte sker allt för sällan). Jag gillar alla deras släpp under 2000-talet men förhoppningarna är självklart att en fräsch fläkt ska infinna sig.

Jag kan med glädje säga att ”Into The Labyrinth” är en riktig positiv överraskning. SAXON levererar här ett väldigt varierat album där de går från über pampigt, till stenhårt, till tunggung med det karaktäristiska soundet i ryggen hela tiden. Plattan öppnar storslaget med Battalions Of Steel. Även fast jag snabbt blir mättad på texter om sword, glory och steel så är det svårt att låta bli att gilla det när Biff Byford tar i för kung och fosterland. Den andra pampiga låten på skivan är Valley Of The Kings. En av skivans starkaste spår som får en att längt till att stå mitt i publikhavet med gåshud och sjunga med till refrängen. Det bjuds även på låtar mer åt det äldre Saxon N’ Roll hållet i låtarna Live To Rock och Come Rock Of Ages. Självklart är det även ett par klassiska heavy metal spår också, vad vore det för SAXON skiva utan? Demon Sweeny Todd, Protect Yourselves och Crime Of Passion är bra exempel på dessa. Skivans lugnare spår, Voice, är även den riktigt bra och stämningsfull. En högst nämnvärd låt som jag gillar som attan är Slow Lane Blues som bjuder på ett riktigt svängigt tunggung. ”Into The Labyrinth” avslutas med en akustisk inspelning av Coming Home (ursprungligen från ”Killing Ground”) som får ses som lite av ett bonusspår. Soundet låter som en blandning av MOTÖRHEADs Whorehouse Blues och MONSTER MAGNETs Space Lord, inte så tokigt med andra ord om än inte så originellt.

”Into The Labyrinth” är ett album med en hög lägsta nivå och i mitt tycke det bästa SAXON släppt ifrån sig på många år.

Namn: saxonmarko@hotmail.com | Datum: 2009-02-15 05:46:44

Hej hej jag tycker SAxon skivorna sen unleashed the beast 1997 har vart helt otroligt bra jag kan inte komma på nån gammal grupp ifrån 70 o 80 talet som kan visa upp nåt motsvarande alla andra är trötta o sega med sina nya plattor SAXON fullständigt blåser undan bena på alla andra o läxar upp hur bra metal ska låta SAXON forever!!!