Guns'n'Roses
"Chinese democracy"

Användarbetyg: 1.3/10
Antal röster: 36

Läst: 1620ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2009-01-11

Då är den släppt, en av de mest legendariska skivorna av vår tid. 14 år tog det för Axl Rose att putsa och slipa klart på sitt skötebarn. Förväntningarna är skyhöga, men det har varit lika mycket ris som ros. Jag tänker dock lämna debatten kring namnet som står på omslaget och fokusera på musiken.

Jag börjar med att ge en eloge till Axl för att han inte försöker leva på gamla meriter (bortsätt från bandnamnet då). ”Chinese Democracy” låter extremt nytt och fräscht. Det är någon form av korsning mellan industri, funk, rock och klassiskt. ”Use Your Illusion” plattorna ligger väll närmast i GN’R jämförelse. Det är väldigt mycket som händer i låtarna i form av effekter, slingor, pålägg och så vidare. Jag var först rädd att det bara skulle låta som någon överproducerad sörja, men där hade jag fel. Axl är ju känd för att vara en ljudperfektionist och det lyser verkligen igenom. Men att det skulle vara ett mästerverk av vår tid är att ta i.

Låtmaterialet är väldigt varierat, både i musikalitet och kvalité. Låtarna bygger mer på slingor och pompiga melodier snarare än bluesriff baserad rock n’ roll som förr i tiden. Faktum är att gitarrerna är skivans absolut svagaste kort. Hör bara på titelspåret som inte alls är någon fröjd för öronen. Det är få (om några över huvud taget) hits på skivan. Better är väll den låt som är mest lättsmält. Riktigt riktigt bra vers som dock mynnar ut i en något malplacerad refräng. I övrigt präglas skivan av semi-ballader. Höjdpunkterna på den fronten är If The World och This I Love. Av de hårdare arrangemangen är Scraped och Raid N’ The Bedounis (den låten som påminner mest om gamla GN’R) bäst. Sedan finns det flera låtar som har mycket potential men faller lite i sitt eget grepp. Shackler’s Revenge är ett praktexempel på detta då jag gillar den skarpt men den hålls tillbaka av någon form av new metal industri sound. I övrigt är det värt att nämna att Axl sjunger bättre än han någonsin gjort (kanske för att han haft 14 år av omtagningar, vad vet jag?).

”Chinese Democracy” är definitivt en skiva värd att utforska. Den är inte det förutspådda mästerverket (om det nu var någon som över huvud taget trodde det) men fortfarande en skiva som kryper sig inpå en och inte släpper taget.

Namn: Platon | Datum: 2009-01-19 23:41:27

Fattar inte hur du kan anse att if the world är en av
skivans höjdpunkter...obegripligt...gör att man inte kan