"The Perdition EP"

Releasećr: 2008

Användarbetyg: 1.5/10
Antal röster: 27

Läst: 1831ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2008-12-09

Drabbande mörk symfonisk metal
Ljuvt, beskt och bittert, och förförande lĂ€ckert - som smaken av mörkaste choklad, högsta kvalitet. ENSLAVEMENT OF BEAUTYs hĂ€nförande musik har mig Ă€n en gĂ„ng fullkomligt i sitt grepp. Denna musik som aldrig tar omvĂ€gen över hjĂ€rnan utan siktar direkt mot hjĂ€rtat

Efter förra Ă„rets remarkabla skiva ”Mere Contemplations”, enligt mig 2007 Ă„rs bĂ€sta album, hamnar förvĂ€ntningarna inför den nya plattan pĂ„ en nivĂ„ orimlig att övertrĂ€ffa. Inte desto mindre lyckas bandet att i ”The Perdition EP” Ă„terigen drabba med en kĂ€nslomĂ€ttad helhet och utsökt finess i detaljerna. Denna sex spĂ„rs EP bebos av all den heta och sofistikerade symfoniska metal ENSLAVEMENT OF BEAUTY Ă€r uttryck för. Musiken Ă€r sinnligt vacker och blir oemotstĂ„ndlig i kombination med Myrholts karaktĂ€ristiska, black metal-doftande röst. För att ytterligare komplicera ljudbilden balanseras och balsameras beskheten av Ă„terkommande kvinnlig sĂ„ng, framförd av Lisa T. Johnsen, samtidigt sĂ„ spröd och sĂ„ stark.

Den drygt 20 minuter lĂ„nga EPn innefattar sex spĂ„r, vart och ett av högst egenartad karaktĂ€r, vilka Ă€ndĂ„ utgör en tĂ€t enhet. TredjespĂ„ret Lush har funnits ute pĂ„ nĂ€tet ett tag innan skivslĂ€ppet. Ett skönt spĂ„r som nu fĂ„r sĂ€llskap av fler suverĂ€na lĂ„tar pĂ„ plattan. En av mina förtjusningar Ă€r Severely Flawed, ett i hög grad melodiöst spĂ„r, som för tankarna till en tidigare favorit, Be Thou My Lethe And Bleeding Quietus, frĂ„n bandets debutplatta ”Traces O Red”. Över huvud taget har den nya skivan mĂ„nga positiva likheter med debutalbumet frĂ„n -99.

”The Perdition EP” Ă€r stormande kĂ€nsla i möte med musikaliskt vĂ€lproducerad, balanserad kvalitetsmetal. Dessutom starkt vanebildande. Det Ă€r bara att, Ă€nnu en gĂ„ng, kapitulera inför dessa norska musikkonstnĂ€rer.

/BiblioteKarin

Läs även:
Enslavement of Beauty - Mere contemplations