Satyricon
"The age of Nero"

Användarbetyg: 1.5/10
Antal röster: 35

Läst: 2014ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2008-12-03

”The Age Of Nero” är SATYRICONs sjunde fullängdare. Näst nyaste skivan, ”Now, Diabolical”, hyllades i media och var absolut inte dålig. Jämfört med bandets tidigare album var den dock en besvikelse. SATYRICON hade mer och mer lämnat black metal bakom sig och släppte nu en platta som skulle kunna beskrivas som lättlyssnad, rockig och hittig. Förväntningarna på ”The Age Of Nero” var därför inte precis på topp. Som en försmak till nya albumet släppte SATYRICON i somras singeln ”My Skin Is Cold”. Tyvärr höll den inte alls måttet och förväntningarna på nya albumet sänktes ännu mer.

Den drivande inledningen i Commando sätter stämningen för hela skivan. Frost får verkligen jobba och baskaggen smattrar så att man blir varm i hela kroppen. Det låter mycket SATYRICON och att det är en uppföljare till ”Now, Diabolical” hörs tydligt. Det är samma rockiga struktur med smittande gitarrslingor och bandets sedvanliga tempobyten. Jämfört med låtarna på ”Now, Diabolical” är dock Commando mörkare och mer stämningsfull vilket går som en röd tråd genom alla spåren. Wolfpack är den naturliga fortsättningen på Commando men tyvärr återkommer här ”berättarrösten” som Satyr envisas med. Jag vet inte, någon kanske gillar den men jag är blir bara trött av att höra den. Black Crowe On A Tombstone tar vid med ännu mer driv och ett mer skitigt ljud, både på gitarrerna och på sången. Tyvärr är låtens refräng lite för snäll och för hittig, annars håller låten bra klass. Även Die By My Hand tillhör de bättre låtarna med frenesi och driv som SATYRICON inte visat på flera år, tempot sänks bara bitvis för effektens skull.

De tre kommande låtarna, My Skin Is Cold, The Sign Of The Trident och Last Man Standing håller tyvärr inte samma kvalitet. Variationen blir för liten och låtarna tillför helt enkelt inte så mycket till upplevelsen. Det skall dock sägas att versionen av My Skin Is Cold som finns på albumet är bättre än singeln som släpptes i somras.

En låt kvar och vilken låt Den Siste är. SATYRICON har inte släppt en låt på norska på många år men nu var det alltså dags. Molande, gnagande, hypnotiserande och bara så bra.

Sammanfattningsvis tycker jag att ”The Age Of Nero” är det bästa SATYRICON släppt på nästan tio år. Hade den släppts som EP med endast de fyra första och den sista låten hade den fått ett riktigt bra betyg. Den något ojämna kvalitén på låtarna drar dock ner helhetsintrycket men det är fortfarande ett gediget hantverk SATYRICON levererar och det är ett bra album. Jag skulle för övrigt till och med kunna tänka mig att köpa hela skivan bara för att få njuta av Den Siste.

/Shadows