Evergrey
"Torn"

Användarbetyg: 2.0/10
Antal röster: 43

Läst: 1941ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2008-10-03

Mellanskiva för ett av Sveriges bästa band
Evergrey har med sin progressiva och tekniska metal skämt bort oss hårdrockare med en serie helt fantastiska album såsom In Search of Truth, Recreation Day och Monday Morning Apocalypse för att nämna några. Med Tom S Englunds enorma röst och en sällan skådad inlevelse i mix med låtarnas tyngd och tekniska finesser har bandet hittat sin egna nisch och förtjänar framgångar långt utöver de bandet nått. Hitills får väl tilläggas. Förväntningarna på bandets 7:e studio-album är därmed väldigt högt satta, allrahelst då förhandsrapporterna från bandet talat om en blandning mellan mästerverket In search of Truth samt den därtill alldeles strålande Recreation Day.

Som så ofta när förväntningarna är höga så infrias inte dessa riktigt avseende den nya plattan Torn. Skivan är för all del ett bra album och innehåller allt ett Evergrey-album ska göra i form av tyngd, tekniska finesser och en oklanderlig sång. Däremot saknas allt som oftast det där sista lilla extra i form av fart, omväxling, aggresivitet och den kännetecknande lidelsen i sången. Flertalet av låtarna är stöpta i samma form och flyter på i ett lite för lågt tempo. Det lysande undantaget är Fail där alla önskade Evergrey ingridienser finns, framför att är sången i sann världsklass. Det saknas givetvis inte andra bra spår heller, t ex är öppningspåret Broken Wings en mycket trevlig bekantskap liksom Soaked som har en Paradise Lost-doftande refräng och versen byggs upp av tunga, närmast Zakk Wylde/ Black Label Society-liknande riff. Avslutande Scars höjer sig också över mängden med vacker kvinnosång och läckra tvilling-gitarrer.

Torn är helt klart ett köpvärt album som i vanlig Evergrey-anda är en utmaning för sin lyssnare men med Evergrey-mått mätt är detta en mellanplatta som saknar riktig spets-kompetens.

/KissJocke