Elevener
"When kaleidoscopes collide"

Användarbetyg: 3.2/10
Antal röster: 35

Läst: 1506ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2008-09-08

Innan jag började lyssna på ”When Kaleidoscopes Collide” läste jag lite om bandet/projektet ELEVENER som består av de två svenska barndomskompisarna Johan Bergquist (sång, keyboard, bas) och Andreas Bordén (gitarr, trummor). Johan har tidigare ägnat en del tid som keyboardist i HAMMERFALL såväl som Stefan ELMGREN’S FULL STRIKE. 2002 blev han permanent medlem i M.ILL.ION. Andreas har mig veterligen ingen större erfaren förutom att ha bott 5 år i USA för att studera soul & funk gitarr. Och nu slutligen så ska dessa två vänner göra en melodic rock/AOR platta tillsammans. Med denna bakgrunds info sade mina fördomar mig att här finns inte mycket att hämta, men ack så fel jag hade.

Jag är verkligen barnsligt förtjust i den här plattan. Här finner vi AOR av världsklass. Stämningen i alla låtarna albumet rakt igenom är otroligt härlig, så det är bara att luta sig tillbaka i soffan och koppla av. Redan efter första låten This Heart of Mine lovar jag att alla som uppskattar genren är helt fast. Andra låten Say If You Want är skivans ”hårdaste” och även denna riktigt bra. Andreas träffsäkra gitarrspel skiner verkligen igenom och får nog vilken westcoast-gitarrist som helst att lyfta på hatten. Därefter kommer skivans bästa spår, Shooting Star. Jag har nog inte klarat av att lyssna på den en enda gång utan att sjunga med i refrängen. Johans sång är kanske inte av absolut världsklass men den är överfylld med karaktär. Därefter fortsätter duon rada upp kanon låt efter kanon låt. Jag kan förvisso tycka att den blir lite återupprepande och det är bara ett fåtal spår efter Shooting Star som sticker ut. Men både I Still Remeber och All I Did är exempel på låtar som har det där lilla extra.

Jag kan inte säga annat än att jag blev väldigt positivt överraskad av ”When Kaleidoscopes Collide”. Det enda skivan egentligen faller på är sin enformighet, vilken blir väldigt påtaglig när man spelat den ett par varv. Tror ändå att denna plattan har god möjlighet att bli årets svenska AOR-skiva i min bok. Men det krävs en hel del finslipning i låtskrivandet för att slå sig in bland de bästa på internationell nivå.