Gorgoroth
"Live in Grieghallen"

Användarbetyg: 0.8/10
Antal röster: 29

Läst: 2033ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2008-09-07

Skivan som inte finns
”Live In Grieghallen” är GORGOROTHs första livealbum efter sju studioalbum och två live-EPs. Den spelades in innan GORGOROTH splittrades i två separata grupper. En med grundaren och gitarristen Infernus och en med sångaren Gaahl och bassisten King. Den senare versionen vann i domstol rätten till namnet GORGOROTH och stoppade därmed utgåvan ”Live In Grieghallen” som Infernus till stor del ligger bakom. Det kan alltså bli svårt att få tag på skivan på laglig väg. Frågan blir alltså om det är värt besväret.
Det skall sägas direkt att det är en liveinspelning i studio det handlar om och inte en konsert framför publik. Det är till och med så att Infernus lagt om basen på skivan och därmed står för både bas och gitarr. Det låter följaktligen riktigt bra och skivan är mycket välproducerad med effekter och en klar och tydlig ljudbild. Detta gör att skivan är lättlyssnad för att vara black metal i allmänhet och GORGOROTH i synnerhet. Garghuf som står för trummandet på skivan gör ett fantastiskt jobb och han förtjänar ett särskilt omnämnande. Även Gaahl som inte övertygat tidigare överraskar här positivt. Att skivan inte är inspelad framför publik och att ljudet redigerats så hårt gör dock att meningen med att släppa en liveskiva till stor del försvinner. Istället för en klassisk liveskiva blir den istället en ”Best Of GORGOROTH” och ljudkvalitén gör att den till och med fungerar som introduktion till bandet.
Låtvalet kan man alltid ha åsikter om och det finns säkert lika många uppfattningar om detta som det finns lyssnare. Av bandets sju album är alla representerade förutom debuten ”Pentagram” och senaste skivan "Ad Majorem Sathanas Gloriam" vilket förstärker intrycket av att skivan är en ”Best Of”. Åtta låtar på 31 minuter är dock alldeles för snålt och drar ner betyget. Om du står ut med ett GORGOROTH med Gaahl vid mikrofonen är skivan en kort, välljudande sammanfattning av karriären om ändå en något tråkig sådan. Om du redan har studioalbumen finns det dock ingen riktig anledning att jaga ”Live In Grieghallen”.

/Shadows