Sabaton
"The art of war"

Användarbetyg: 4.0/10
Antal röster: 45

Läst: 1921ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2008-08-01

Dalarnas stolthet Sabaton fortsätter sin frammarsch med ett nytt album, mer storslaget och pompöst än tidigare. Skivtiteln är The Art of War, taget från en krigsmanual skriven av en kinesisk militärstrateg för över 2000 år sedan. Det är ingen konceptskiva men låttexterna är uppbyggda kring manualen vilket gör att en röd tråd snirklar sig genom hela skivan och stärker helhetsupplevelsen. Texterna handlar inte helt oväntat om krig, främst utvalda historiska händelser under första och andra världskriget.

Sabaton blev uppmärksammade på riktigt i samband med succéskivan Primo Victoria (2005) där vi blev introducerade till det hårda pompösa karaktäristiska soundet, som sedan skulle återkomma på Attero Dominatus (2006) och nu även på The Art of War. Musikaliskt så känns det nya albumet mer finslipat än de tidigare verken, på gott och ont. Den mer tuffa hårda känslan har försvunnit lite men å andra sidan skapas ett mer episkt storslaget sound med mycket mycket synt. Bra exempel på detta är de inledande suveräna låtarna Ghost Division och The Art of War som är ungefär så maffiga som går utan att det blir överdrivet. Sabaton försöker ändå klamra sig fast vid sina power metal rötter genom låtar som 40-1 och Talvisota. I mina öron känns det dock lite onödigt då dessa är bland skivans svagaste spår. Cliffs of Gallipoli och The Price of a Mile å andra sidan visar precis hur det ska låta. Plattans två, enligt mig, bästa spår som verkligen visar vilka kapabla låtskrivare vi har att göra med här.

The Art of War sitter på ett par riktigt bra spår men skivan i sin fulla längd är något ojämn. Skivan kommer inte upp i samma klass som Primo Victoria men är bättre än Attero Dominatus. Det känns absolut inte som något steg tillbaka, tvärt om. Sabaton är med stor sannolikhet på väg att bli ett av Sveriges största band om de fortsätter i den här stilen.