Fires of Babylon
"Fires of Babylon"

Betyg: 4/10

Antal röster: 14

Läst: 1392ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2008-06-02

2006 släppte WINTERS BANE det hyllade albumet ”Redivivus”. Metal Heaven’s A&R blev så pass imponerad att han frågade Lou St. Paul (grundare och gitarrist i WINTERS BANE) om han var sugen på att skriva musik, närmare bestämt klassisk 80-tals metal, till ”supergrupp-projektet” FIRES OF BABYLON. St. Lou antog tveklöst utmaningen. Övriga medlemmar är inte helt okände Rob Rock (ex-IMPELLITTERI) på sång, bassisten Kelly Conlon (ex-DEATH) samt trumslagaren Robert Fazano (ex-ANNIHILATOR).

Bandet går tydligt ut med att de spelar U.S. Metal i klassiskt 80-tals maner med kristet budskap. Visst hörs tydliga influenser från det gyllene 80-talet men kopplingen är inte solklar. Musiken har en betydligt mer modern sound, även fast produktionen är under all kritik. Jag skulle kunna tänka mig att jämföra dem med ett annat kristet band, svenska NARNIA, eller kanske ännu mer korrekt vore att säga AUDIOVISION. Jag vill för det inte vrida upp förväntningarna nu. Visst, Lou St. Paul har skapat en del snygga riff och Rob Rock sjunger bitvis riktigt bra, men skivan i sin helhet är ganska bakåtsträvande och intetsägande. Varje gång jag lyssnar på skivan så tycker jag det låter riktigt lovande, men när sista riffet på tionde spåret klingat ut kan jag inte komma ihåg en enda refräng på hela skivan. De spår som sticker ut någotsånär på skivan är Falling to Pieces, Revolution Coming och tunga Lazarus Rising.