Faithful Darkness
"In Shadows Lies Utopia"

Användarbetyg: 3.5/10
Antal röster: 53

Läst: 2062ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2008-06-02

Det är väldigt lätt att tycka om band som FAITHFUL DARKNESS. Efter den uppvisningen jag såg av bandet på förra årets Helsingborgsfestival har jag gått och längtat efter bandets debutskiva. Att gruppen dessutom fått till en alldeles ypperlig platta som lever upp till mina förväntningar gör bara jobbet att skriva denna recensionen än roligare.

Den mark som FAITHFUL DARKNESS befinner sig på, den melodiska death metal scenen, är som bekant ganska väl plogad av band som SOILWORK och IN FLAMES och bandet från Höganäs har en bit kvar att vandra innan de når upp till samma standard som dessa skandinaviska metalstorheter. Detta sagt – bandet må ha en bit kvar, men kvaliteten på låtarna är det sannerligen inget fel på. Inledande duon Stay Awake en låt vars text nog med största sannolikhet är inspirerad av Terror på Elm Street filmerna, och Pure Silence är en mycket lovande inledning på plattan i det att de visar prov på vad gruppens musik går ut på – tajt, välspelad metal med ena foten fast förankrad i 2-taktsmatarmetal och den andra i den mer melodiöst inriktad metal.

Att bandet består av synnerligen spelskickliga musiker behöver det inte råda något tvivel om – gitarristerna Jimmy Persson (som dessutom sköter den rena sången) och Johan Aldgård bänder strängar så att jag får gåshud, trumekvilibristen Martin Langen visar prov på både halsbrytande speed och teknisk begåvning och tillsammans med John Svensson Renström på bas bildar han en stabil kompgrund för bandet att stå på. Andrea Greens spel på keyboard bidrar med den där extra kryddan som jag tycker att denna sortens metal inte far illa av på något sätt – och slutligen har bandet en growlare av synnerligen hög klass i Erik Nilsson.

”In Shadows Lies Utopia” är en skiva man bör skaffa sig om man gillar melodisk death metal.