Faceshift
"Reconcile"

Användarbetyg: 1.1/10
Antal röster: 45

Läst: 2127ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2008-02-07

Under skapandet av ETERNAL OATHs uppföljare ”Wither” förstod medlemmarna att allt inte stod rätt till. Ingen i bandet var nämnvärt intresserad av ett nytt dödsmetalalbum och de splittrades i början av 2007. Uppbrottet varade däremot inte speciellt länge utan konstellationen uppstod istället som FACESHIFT. De testade sina gamla idéer med sångaren Timo Hovinen samtidigt som Stefan Norgren gick tillbaka till sin rättmätiga plats bakom trummorna. Killarna kände att de hade något nytt på gång och ”Reconcile” är nu det nygamla bandets debut.

Musikaliskt ligger FACESHIFT i gränslandet mellan progressiva tongångar och melankolisk hårdrock. Tankarna förs osökt till band som EVERGREY och KATATONIA, speciellt när vemodigheten blir så pass påtaglig som i The Craving. En låt som bjuder på rätt sorts tyngd och kvinnlig sång som backar upp Timos lena stämma. I Self Appointed Victim och No Cure Sickness briserar de muskulösa riffen efter varandra. Eklöfs och Tarvainens gitarrharmonier skapar en mörk stämning i Chokehold och The Dark Domain. Den senare en halvballadig låt med som blir skönt uppbackad av en syntmatta. I titelspåret påminns man istället av en inte alltför avlägsen dåtid då låten bjuder på growl.

Stundtals, men bara stundtals, tenderar ”Reconcile” att bli slätstruken. Vissa av låtarna vill inte fastna i skallen lika lätt som andra. Den välpolerade produktionen får mig ibland att eftersöka mer attityd. Mot slutet; först när ”Bound” kommer igång hittar man den rätta kaxigheten igen. Smattrande baskaggar avlöser varandra och ger bandet rätt tyngd.

/Tomasz Swiesciak