Saxon
"To hell and back"

Antal röster: 22

Läst: 1469ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-12-05

To hell and back, DVD-recension
Tillsammans med Iron Maiden, Angel Witch och Judas Priest står Saxon som en av förgrundarna av heavy metal, tillika termen "New Wave Of British Heavy Metal". Det är alltid beundransvärt att ett band som harvat den tunga metallen i flera decennier fortfarande kan leva på det. Vad som dock inte alltid är lika självklart för alla band är behållandet av andan och elden.

Kameramännens arbete är såpass dåligt och vinklarna/klippen så okonventionella att jag möter svåra fall av migrän. För det mesta känns filmatiseringen som en pubertal dokumentär. Dvdn är sprängfylld med såväl live som backstagematerial, men allt är illa organiserat, filmatiserat och inte direkt genomtänkt.

Visserligen stod Saxon förr i tiden som över lag ett metalband av kvalité, men ju längre samlingsdvdn skrider börjar jag inse ett faktum; Det finns en anledning att band som till exempel Iron Maiden och Judas Priest har nått längre än Saxon. Hela tiden söker jag efter ögonblicket från liveklippen eller videos då bandet skall explodera i vilja, energi och blodlust och tyvärr blir man endast tillfredställd vid ett enstaka tillfälle. Undantaget är videon "Witchfinder General", där Saxon öser på som helvetet skulle resa sig. Men en tung suck undrar jag varför ett band med så stor potential, gedigna musikaliska kunskaper och erfarenhet inte släpper lös mera. heavy metal borde vara som ett rasande maskineri som rammar allt i sin väg, Saxon förblir ett band på tomgång.
För att visa exempel på hur jag tänker; ta en titt på musikvideon till nya låten "Beyond The Grave". Det ser allvarligt talat ut mer som Saxon är på syjunta än spelar in en metalvideo. Frontmannen och sångaren Biff Byford hörs klagande att han ska få orden rätt i mimandet, och mima likt en zombie är just vad han gör. De andra medlemmarna med undantag basisten Nibbs Carter; där elden är där den ska, ser ut som de söndagslirar.

Under extramaterialet, särskilt under intervjuerna, förundras man ständigt vad bandet i fråga yrar om. Deras inställning verkar vara kommer jag inte idag så kommer jag imorgon. Den riktiga behållningen är dvd nummer 2, där flera sköna videos samlas tätt med en hel del bonusmaterial.
I videon "I´ve Got To Rock (To Stay Alive)" är medverkande inga mindre än Lemmy Kilmister(Motorhead), Andi Deris(Helloween), och Angry Anderson (Rose Tatto). För den nostalgiska älskaren av klassisk heavy metal finns här också ett liveklipp där Saxon lirar den gamla Priestdängan "You Got Another Thing Comin". En rolig anekdot där är att tyska metaldrottningen Doro Pesch vrålar så lungorna brister. Att det ska till gästartister för att få fart på ruljansen...

Saxon - To Hell And Back Again är inget för den oinvidge då i alla fall min bild av ett galet heavy metalband grusades ännu mera.
Marschera istället ner till närmaste skivbutik och inhandla de gamla klassiska utgåvorna. Kasta inte nära 300 spänn på en trött utgåva av ett trött band.

/Martin