Helloween
"Gambling with the devil"

Användarbetyg: 1.3/10
Antal röster: 41

Läst: 1995ggr | Kommentarer: 2 | Inlagd: 2007-11-02

HELLOWEEN är ett av de band som genom åren har upplevt många upp- och nedgångar. Sångaren Andy Deris har haft det svårt att bli accepterad sedan han ersatte Michael Kiske. Med förra albumet ”Keeper Of The Seven Keys, Part 3 - The Legacy” skedde en förändring då Deris tydligt visade var skåpet skulle stå och gjorde en stark insats. Nu släpper man ”Gambling with the Devil” och i detta album behåller man samma beprövade metod. Trots detta är resultatet ändå varierat då det både finns en bred atmosfär från ”Keeper of the Seven Keys II” och hårda element från ”The Dark Ride”.

Efter ett intro, som enligt mitt tycke likväl kunde ha lämnats åt sidan, känner vi åter igen det trogna HELLOWEEN-soundet som kommit att bli signifikant för bandet. Med andra ord - snabbt och trallvänligt. Emellanåt förnims en slags déjà-vu-känsla. Denna försvinner dock igen för att sedan återuppstå emellanåt. Känslan beror på att man stundom känner igen den atmosfär som målas upp av bandet men lika snabbt som denna uppstod, försvinner den bort igen.

Albumet går likt en berg- och dalbana med många snabba kurvor och starka toppar men dessvärre också några fria fall som drar ner helhetsintrycket av skivan. Starka låtar på albumet som kommit att bli mina favoriter är ”Kill It” med sin smått aggressiva framtoning, ”I.M.E.” med sin underbara gitarrslinga och till slut de på något sätt nostalgiska ”Dreambound” och ”Heaven Tells No Lies” som tar en tillbaka till fornstora dar.

Vad kan man då dra för slutsatser av detta? ”Gambling with the Devil” är ett delvis starkt album med vissa låtar som känns klockrena medan andra mest lämnar en oberörd. Är man ett fan av power metal och HELLOWEEN är en av gällande husgudar kan detta dock mycket väl vara värt en investering. Om man däremot inte är något gediget fan av power metal så bör man nog avstå denna platta och uppsöka nya jaktmarker.

/Björn Thornell

Namn: Wasse | Datum: 2007-11-03 11:41:42

Håller med om att det är en berg och dalbana, ena stunden är det rena trashriffen och andra poppigt. Men jag får nog säga att jag tycker man tagit ett steg i rätt riktning med det lite tuffare materialet. Jäkligt häftigt.
Första singeln As long as I fall är dock riktigt fånig. MEningslös...
Namn: Footstomp | Datum: 2008-01-09 19:41:03

Det tog sin tid innan jag lyssnat in mig på denna platta.. jag kan inte säga annat än att jag gillar den skarpt. En av Helloweens bättre alster. Andi Deris är verkligen i högform. Skulle nog ge den ett lite högre betyg... 7a... kanske till och med en 8a.