Exodus
"The Atrocity Exhibition, Exhbit A"

Användarbetyg: 1.3/10
Antal röster: 10

Läst: 1720ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-11-01

Skam den som ger sig
Exodus var som bekant för de flesta med redan i trashens linda i det beryktade Bay Area-området under början av 80-talet tillsammans med, eller t.o.m. före band som Metallica, Testament, Vio-Lence och Death Angel.

Deras debut Bonded By Blood såg tyvärr ej dagens ljus förrän 1985 och då hade många av trash-banden redan gjort sig ett namn och Exodus hade redan då hamnat ohjälpligt på efterkälken. Det spekuleras än idag vad som hade hänt om inte Bonded By Blood blivit försenad. Bandet hade rent av kanske kunnat göra sig ett namn som ett av det stora trashbanden.

Förseningen av bandets första skiva är långt ifrån den obestridbare bandledaren/riffmästaren Gary Holt´s enda bakslag i Exodus historia. Det började redan 1983 med att orginalgitarristen Kirk Hammett kastade in handduken för att gå med i Metallica. Sedan dess har orginalsångaren Paul Baloff dött 2002, efterföljaren Steve Souza (som redan inför 2:a släppet Pleasures Of The Flesh 1987 ersatt Baloff på sång för första gången) lämnade bandet inför en turné 2004, orginaltrummisen Tom Hunting tvingades hoppa av 2005 på grund av panikångest (han är dock tillbaka bakom trumpallen igen). Dessutom har bandet tappat medlemmar på grund av sedvanligt drogmissbruk, så metalgudarna har inte varit på Holt´s sida direkt.

Holt är dock inte den som ger sig i först taget och därför har Exodus karriär fortsatt även om de under åren 1993-2003 var inaktiv vad studioskivor anbelangar. 2004 släppte bandet Tempo Of The Damned som enligt undertecknad är en av de bättre skivor de gjort. Efter Souza´s avhopp 2004 ersatte Rob Dukes på sång och nya The Atrocity... är då dennes 2:a skiva med trash-celebriteterna.

Nya The Atrocity Exhibition... Exhibit A är en fullt godkänd trash platta om än inte lika bra som comebacken Tempo Of The Damned. Skivans behållning är Gary Holt´s imponerande trashriff som dominerar från den första låten Riot Act till sista Bedlam 1-2-3. Tom Hunting´s trumspel är tajt och det mycket coola basspelet ligger långt ofta fram i ljudbilden och bidrar till att lyfta låtarna. Tyvärr då så håller inte Rob Dukes sång riktigt måttet. Det vrålas å det grövsta ala The Haunted eller nåt och det passar inte alls in i Exodus trashiga musik, en del av dess karaktäristik går därför förlorad. Betyget för skivan hade garanterat varit ett snäpp högre om Souza eller Baloff hade stått för vrålandet.

Bästa låtar på den trots allt köpvärda skivan är Funeral Hymn, As It Was, As It Soon Shall Be samt avslutande Bedlam 1-2-3.

/KissJocke