Foghat
"Live II"

Användarbetyg: 1.2/10
Antal röster: 36

Läst: 1779ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-11-01

1977 så släpptes ett av de mest klassiska livealbumen inom boogierocken, ā€¯Foghat ā€“ Liveā€¯. Nu 30år senare kommer uppföljaren. Vägen hit har dock inte varit helt smärtfri. Bandet var ute på djupt vatten under 80-talet men hittade tillbaka till sina rötter igen med albumet ā€¯Return of the Boogie Menā€¯ (1994). Bara något år därefter drabbades gitarristen och sångaren ā€¯Lonsomeā€¯ Dave Peverett av cancer och avled år 2000. 2005 dog ännu en originalmedlem, gitarristen Rod Price.

ā€¯Live IIā€¯ är en dubbel-cd som består av livelåtar inspelade 2005 samt studiolive från 2007. Foghat är sedan tidigare ett erkänt liveband vilket dom verkligen lever upp till. Det står klart att dom inte försökt göra en ny ā€¯Liveā€¯ utan vill visa vart bandet står idag. Visst saknar vi alla Dave och Rod men Charlie Huhn tillför samma energi till låtarna som Dave och Bryan Basset mästrar sliden lika bra som Rod.

Vad gäller låtvalen så är det fullt ös från början till slut precis som det ska vara, bortsett från ā€¯Trerraplane Bluesā€¯ som dom gärna kunde ha skippat. Det är även två separata spår för gitarr- och trumsolo vilket känns väldigt överflödigt. Visst kan det vara roligt att uppleva live men på skiva känns det mest bara krystat. En tekniskt bidragande faktor som försämrar livekänslan en aning är att produktionen känns tunn, inte alls så rivig och rå som den borde.

Bland studiolive låtarna finns det två suveräna spår, ā€¯Iā€™m a Rock Nā€™ Rollerā€¯ och ā€¯Self-Medicatedā€¯ från albumet ā€¯Family Joulesā€¯. De har nu fått växt på sig ett par år och framförs här i fräscht format. Dessa två låtar borde ha haft en självklar platts bland de andra livelåtarna. Faktum är att ā€¯Iā€™m a Rock Nā€™ Rollerā€¯ är så pass bra att den kunde ha avslutat set-listen lika väl som klassikern ā€¯Slow Rideā€¯. Hur som helst så i slutändan levererar Foghat boogierock av högsta klass som bara Foghat kan!