Riverside
"Rapid eye movement"

Användarbetyg: 1.5/10
Antal röster: 36

Läst: 2144ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-11-01

Polska Riverside har inte helt gått mig obemärkt förbi. Jag har försökt, utan resultat och med ett patriotiskt hjärta att ta till mig föregångaren ”Second Life Syndrome” melankoliska blandning av progressiv metal med atmosfäriska tillslag. Emellertid lämnades jag ambivalent. Kanske gör det australiensiska lådvinet narr av min känslostämning när jag nu ensam, inlåst i ett litet hostel i Sydney försöker ta till mig konceptalbumet ”Rapid Eye Movement”.

Beyond The Eyelids är den perfekta öppnaren. Dystra riff tävlar vart om vartannat med de progressiva, näsan mellanösternaktiga, taktbytena. Samtidigt präglas inte skivans samtliga nio spår av enbart vemod utan influenser från alla möjliga håll. I vissa fall hör man att polackerna sneglat på den amerikanska hardcorescenen samtidigt som elektroniska tillslag skapar ännu rikare ljudlandskap. 02 Panic Room och Schizofrenic Prayer fungerar som den perfekta loungemusiken till en bakfylla när ångesten pulserar djupt i bröstet. Tillsammans med några ytterligare spår utgör dessa låtar den första delen Fearless på skivan.

Andra delen, Fearland utgörs av fyra spår. Den akustiska inledningen på Embryonic och sångaren Mariusz Dudas olidligt vackra stämma låten igenom får mig att fälla en tår. Detta är i särklass plattans bästa spår. Slutligen, Ultimate Trip utlovar precis som titeln antyder; en ultimat resa när detta tretton minuter långa epos fullbordar Riverside för denna gång.

/Tomasz Swiesciak