Revolution Saints
"Revolution Saints"

Releaseår: 2015

Läst: 711ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2015-01-01

Revolution Saints - S/T
Sättet som REVOLUTION SAINTS låter på lär inte överraska någon om man säger att medlemmarna är Dean Castronovo (trummor, sång, ex JOURNEY och BAD ENGLISH bland annat), Jack Blades (bas och NIGHT RANGER) samt Doug Aldrich (gitarr, ex DIO, WHITESNAKE med flera). Melodisk hårdrock, någon?

Grejen är den att det funkar.

Visst låter det ibland förvillande likt akter som JOURNEY, men det beror nog mestadels på just sången. Den är förstås bra, men stundtals väl tillrättalagd och balanserad, och det är inte utan att man kan sakna ett riktigt "grisskrik" ibland på grund av det. I övrigt är produktion och hantverk fläckfritt som väntat (vem hade trott annat med de namnen i sättningen, främst är jag förtjust i det lite bluesiga spelet som herr Aldrich bidrar med), men vad som är mindre väntat är kanske att låtmaterialet är starkt.

Back On My Trail och Turn Back Time har ett skönt driv, och en låt som Here Forever definierar hur en episk AOR-låt med lite hårdare förtoner ska framföras. Dessutom är det överlag bra, det är väldigt få nummer som faller ramen (ostiga pekoralen You're Not Alone är kanske undantaget), och som extra krydda gästas man bland annat av Neal Schon på Way To The Sun. Det är, kort sagt, en skiva för dig som gillar lite mjukare hårdrock. Jag kan för egen del inte låta bli att tänka på akter som MAGNUM, ECLIPSE, W.E.T eller just JOURNEY, och där någonstans har du referensramarna som avgör om detta är din kopp te eller inte.

Tarvas det dubbelkaggar för att det ska kittla dig för dig så rekommenderas annan lyssning, men om starka melodier framförda av duktiga artister får det att pirra lite extra så ska du kolla in REVOLUTION SAINTS första självbetitlade debut!