Hang The Bastard
"Sex In The Seventh Circle"

Användarbetyg: 0.1/10
Antal röster: 35

Läst: 535ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2014-11-16

Hang The Bastard - Sex In The Seventh Circle
Så här års passar doomig sludge bättre än nästan när som helst annars under året. Mörkret och de oändliga arbetsveckorna som staplar sig på varandra ger en fin fond till den sortens musik, och för min del krävs två viktiga ingredienser för att det ska klaffa på riktigt; att det finns ett ramstarkt låtmaterial samt att musiken innehåller känslor som går att "ta på". Inte sällan tycker jag att det sammanfaller med huruvida jag upplever ett "sväng" mitt i ångestladdade skrik och episkt stora riff.

Britterna HANG THE BASTARD saknar tyvärr till stor del båda dessa ingredienser.

Den initiala attacken på andra fullängdaren "Sex In The Seventh Circle" börjar med Keeping Vigil, Morrs Tempel, Hornfel och The Majestic Gathering Of Goethia. Inget av dessa spår är egentligen dåligt, men det är heller inte så att det lyfter, i alla fall inte mer än stundtals och vid vissa riff. Antingen är jag inte kapabel att se storheten och tillgodogöra mig bandets uttryck, eller så är det hela bara tråkigt. Som spår nummer sex ligger Mist Of Albion, ett väldigt esoteriskt mellanspel som inte är bra i sig men ger ett andrum och blåser lite ny luft i den här skapelsen.

Det fungerar rätt bra, för därefter bjuds vi på skivans absolut starkaste segment där titelspåret och de tre bästa låtarna Absorption, Beyond The Pale och singeln Sweet Mother kommer på ett pärlband. Under de spåren tycker jag att bandet bjuder på just...sväng.

Att detta släpp inte faller undertecknad på läppen har dock inget med bandets musikaliska insats att göra. Herrar Joe Nally (bas, sång), Simon Grubb (trummor), Sam Rice (gitarr) och Tom Hubbard (sång) levererar såväl blytyngd som träffsäkerhet. Tillsammans med avslutningen på skivan så kravlar man sig ändå upp på ett anständigt betyg, men jag kan enkelt konstatera att det för min del inte riktigt klickar.