Rated X
"Rated X"

Antal röster: 33

Läst: 1266ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2014-11-01

Rated X - S/T
RATED X frontas av Joe Lynn Turner, rösten som redan gjort sig odödlig via insatser hos YNGWIE MALMSTEEN, DEEP PURPLE och RAINBOW. Han har med sig Carmine Appice på trummor, Karl Cochran på gitarr och Tony Franklin på bas, och staplar man dessa herrars CV'n på hög så ser man en historia i akter som BLUE MURDER, WHITESNAKE, ACE FREHLEY och OZZY OSBOURNE på listan. Det krävs ingen större mängd högskolepoäng i ämnet hårdrock för att förstå ungefär vad som serveras på den självbetitlade debuten; rak, melodiös och spelglad hårdrock i samma anda som förr. Det nya svarta är samma som det gamla svarta, typ. I detta fall gör man det rätt bra överlag, precis som väntat. Visst kan man reagera på att Turners röst är mer rostig än önskat stundtals (inledande Get Back My Crown är ett bra exempel på det, och lite av en paradox då titeln vill ge sken av att kungen av röster är tillbaka...men istället visar på motsatsen), men överlag så sitter det här gänget inne med alldeles för mycket grundkunskap för att det här ska kunna misslyckas.

Spår som Fire & Ice, Lhasa och Stranger In Us All påminner inte bara i sina titlar om något som du hört förr, det är även förbaskat fina exempel på när det fungerar som bäst. Det svänger, det är sådär genuint myspysigt som bara hårdrock med rötterna i den klassiska brittiska skolan kan vara, och då visar man med tydlighet att man med lätthet kan baxa in skåpet i rätt hall och placerade det var det ska stå. Baksidan på den här skivan är att det faktiskt ibland kan bli en aning trist. Förutsägbart.

Fast det kanske är lite av en styrka också. Man köper inte ett band som RATED X, med den medlemssättningen, för att lyssna på frifrorms-jazz, direkt.

Och då får man kanske skriva om ordet "förutsägbart" till "stabilt"!