Vanhelgd
"Relics Of Sulphur Salvation"

Användarbetyg: 2.8/10
Antal röster: 24

Läst: 1885ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2014-10-01

Vanhelgd - Relics Of Sulphur Salvation
Du vet den där känslan som kan infinna sig när du hittar en ny musikalisk bekantskap, den där du redan efter första eller andra varvet kan känna i hela ditt väsen att detta kommer att bli en framtida intensiv vän? Just den fick jag omedelbart med svenska VANHELGD och deras "Relics Of Sulphur Salvation". Skivan har funnits i handels sedan försommaren, men sen den kom i min ägo under september så har den rullat på repeat och i stort sett slagit ut alla andra plattor i kriget om speltid (det är väl bara PALLBEARER som kunnat konkurrera).

Kort sagt - ska du bara köpa en dödsglorifierande platta i år så ska du köpa den här.

Bandets hyllning till döden är lika delar genial som galen, och det är balansgången mellan svenska och engelska, mellan döds och black metal, mellan just genialiska riff och mer eller mindre på förhand otänkbara vändningar i musiken som gör det här till en så smakfull historia. I alla fall om du gillar just svärtad döds med egen identitet.

I fronten står Mattias Frisk och ylar, gapar, growlar på ett sätt som både gör att man faktiskt kan följa med och höra all text - en inte oväsentlig del i detta alster, då just texterna är mycket klurigt och bra sammansatta - likaväl som att man känner urkraften. Gitarrarbetet som delas mellan nämnde Frisk och Jimmy Johansson (som faktiskt också delar en del av sångbördan), och det är rent av rasande bra. Det spelar ingen roll om det ska spelas slingor, riff eller solon - allt levereras så otroligt passande att man gång på gång tänker att "det där passar verkligen så bra just på den platsen", och det är en förmåga lika viktig som att spela tekniskt "rätt" eller avancerat. Känslan överskuggar tanken, speciellt när det gäller sådan här musik. Björn Andersson (trummor) och Jonas Albrektsson (bas) bidrar med sin tyngd och bra trumspel till att fullborda gruppdynamiken, men egentligen är det till syvende och sist låtmaterialet som får undertecknad att gång på gång trycka "play" på den här plattan.

Det är hissnande bra.

Varenda låt som råkar spelas för tillfället faller liksom in under kategorin "den här är nog skivans bästa" när man spelar den, och sen är det egalt om det rör sig om inledande Dödens Maskätna Anlete, tunga Where All Flesh Is Soil, avslutande Save Us From Life eller någon av de andra (totalt består skivan av åtta spår, två på svenska och resterande på engelska). Det går liksom inte att peka ut någon som bättre än de andra, eftersom samtliga är bra. Där någonstans hittar du också anledningen till det höga betyget, ett betyg som successivt med repetitionerna har skruvats upp, och till slut kvarstår obestridliga faktum.

VANHELGD "Relics Of Sulphur Salvation" har inga döda (hehe, pun intended eftersom samtliga texter handlar om just döden...) stunder. Varenda minut är bra.

VANHELGD har ett alldeles eget och unikt musikaliskt uttryck.

"Relics Of Sulphur Salvation" är snyggt förpackad, som vanligt med fingertoppskänsla när det gäller alerta skivbolaget Pulverised Records. Jag saknar egentligen bara texterna, men det löser sig till stor del genom sånginsatserna och upprepade varv med skivan i alla fall.

Det är en av de skivor jag spontant vill räkna upp som kandidater för vad jag kommer att ta med mig från skivåret 2014.

Och ja. Den är värd sitt höga betyg...

Namn: Christofer | Datum: 2014-10-01 16:58:22