Entombed A. D.
"Back To The Front"

Användarbetyg: 0.7/10
Antal röster: 54

Läst: 952ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2014-08-01

Entombed A. D. - Back To The Front
Ni känner förmodligen till den minst sagt prekära situation som har föregått denna plattas släppande för allmänheten - tanken var att den skulle ha släppts redan för ett år sedan, men den splittring som är ett faktum mellan Alex Hellid och det band som idag kallar sig ENTOMBED A.D. har gjort att det har dröjt tills nu. Så man kan betrakta ā€¯Back To The Frontā€¯ som ENTOMBED A.D.s första skiva eller ENTOMBEDs trettonde - välj själva. För egen del kan jag krasst konstatera att herrar Petrov, Dahlstedt, Brandt och Elgstrand har ny musik att erbjuda i samma anda som ENTOMBED verkade i - Hellid har det inte.

Jag kan förstå att bandet har längtat efter att få ut denna musik på marknaden - detta är nämligen kanonbra. Där ā€¯Serpent Saintsā€¯ från 2007 kändes ofokuserad, hafsig och med en allt annat än bra produktion upplever jag ā€¯Back To The Frontā€¯ som en driven, riffkåt, bitvis skönt svängande och väldigt potent skiva. Att hävda att schismen med Hellid nog har bidragit med bränsle till nya skivan torde inte vara att dra för stora växlar.

Jag hade helt ärligt inga större förväntningar på ā€¯Back To The Frontā€¯. För mig har bandets storhetstid alltid stavats skivor som ā€¯Clandestineā€¯, ā€¯Wolverine Bluesā€¯, ā€¯To Ride, Shoot Straight And Speak The Truthā€¯ och ā€¯Morning Starā€¯. Att då få en skiva som denna som lavetterar upp bägge kinderna till slamsor är förbannat trevligt. ENTOMBED kändes alltid som en extremt trygg och stabil bastion i livesammanhang, och skivmässigt så bjuder bandet diskografi på mer mummeri än flera band kan uppvisa tillsammans. Men jag får säga - det var längesen jag upplevde bandet som så här fräscht och ja, hungrigt.

Att bandet dessutom har det goda snillet att släppa den svagaste låten på skivan som smakprov, Bedlam Attack, bara för att imponera än mer när hela skivan fullständigt äger - det visar tycker jag på ett band som minst sagt vet vad de vill.

Skivan öppnar med Kill To Live som har ett syndigt härligt driv. Jag kan sedan i stort sett rada upp varenda låt som stringent bra musik. Sticker ut gör Pandemic Rage vars stygga riffande får mig att förnöjt stampa takten, skönt uppskäftigt grooviga Second To None, tvåtaktsmatande smäckpärlan Waiting For Death, hetsiga och inte så lite SLAYER-minnande The Underminer och pianoanvändande Soldier Of No Fortune.

Spelmässigt imponerar L-G Petrov mest med en minst sagt imponerande sånginsats. Han låter minst sagt förbannad och gastar med full auktoritet.

ā€¯Back To The Frontā€¯ är ett givet köp om man har uppskattat ENTOMBEDs tidigare eskapader, och jag ser ingen anledning till att annat än att utbrista ENTOMBED is dead - long live ENTOMBED A.D.