Gluttony
"Beyond The Veil Of Flesh"

Användarbetyg: 0.9/10
Antal röster: 18

Läst: 844ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2014-06-01

Gluttony - Beyond The Veil Of Flesh
Det är skönt med band som inte krånglar till det. Jag misstänker att GLUTTONY från Sundsvall har fått höra det ett antal gånger. I en tid då många band strävar efter att vara det nya svarta med alltmer avancerade låtexperiment är det så oerhört befriande att lyssna på skivor som ”Beyond The Veil Of Flesh” som inte strävar efter att uppfinna hjulet på nytt utan som levererar stringent old school death metal.

Jag lovar att om man uppskattar dödsmetall som den lät under 1990-talet, och om man gillar att ha kul, ja då är detta en absolut given skiva att gå till. Här liras det med en dedikation och med ett hantverkskunnande som tränger innanför huden - låtar som The Revenant och Beyond The Veil Of Flesh (som för övrigt har ett tajt intro och, tack satan för detta, ett distinkt avslut) bör meja ner de flestas motstånd samsas ypperligt med trevligt svängande Eaten Alive, tunggungande Coffinborn och furiöst riffande Raise The Dead och And Then You Rot.

Genomgående är det kul lyssning, och genomgående liras det med övertygelse. Trummisen John Henriksson spelar med en trygghet i traditionen som är fin. Inga konster alls, men tro nu inte att det är trist att lyssna på mannens trumspel för det - det är skönt att höra trummisar med kapacitet att lira för låten och som inte gör allt för att ta över med onödigt flambojant pyntlir för sakens skull. Riffen sitter lika självklara som njutbara från Anders Härén och basen hörs. Ja, det är en poäng i detta - fler band borde ta fasta på att göra basen hörbar då det då sannerligen inte saknas kompetens (oftast) inom scenen för bra basspel. Lyssna bara på Max Bergman så bör ni fatta vad jag menar. Magnus Ödling (även i SETHERIAL) visar att det finns löd även i pipan, precis som i prosan på finfina Hatpastorns Likpredikningar där Magnus chefar.

Summa summarum: kolla in ”Beyond The Veil Of Flesh” - det är 29 väl spenderade minuter.