Sebastian Bach
"Give 'em Hell"

Antal röster: 16

Läst: 569ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2014-05-19

Sebastian Bach - Give 'em Hell
Jag har egentligen ingen som helst koll på vad förre SKID ROW-frontmannen SEBASTIAN BACH haft för sig sen de var i farten som bäst. Någonstans har jag noterat att det ramlat in soloplattor, men för min del har de flutit förbi i mediaströmmen utan att jag fiskat upp dem - och detta trots att jag är riktigt svag för en skiva som gamla hederliga "Slave To The Grind" med just SKID ROW.

Således vet jag egentligen inte alls vad jag har att vänta mig när jag kastar mig över promon till årets "Give 'Em Hell", mer än att jag kan läsa mig till att sångaren har sällskap av ett par namnkunniga kompisar i form av producenten Bob Marlette (som bland annat jobbat med BLACK SABBATH och SHINEDOWN), samt strängbändarna Duff MacKagan (mest känd för sina insats i GUNS'N'ROSES, men även VELVET REVOLVER) samt John 5 (som spelar med två snubbar jag helt ignorerar; ROB ZOMBIE och MARILYN MANSON) och Steve Stevens (...som kanske har BILLY IDOL som mest känd partner på meritlistan, men där jag framförallt uppskattar arbetet på VINCE NEIL's soloplatta "Exposed"). Bra gäng, men musikaliskt säger det mig inte så otroligt mycket om vad som är att vänta.

Det visar sig snart att det är bredbent välproducerad och snygg hårdrock som i takt med att antalet varv med plattan ökar växer fast hos mig ganska bra.

12 spår där endast något faller ur ramen, och där det i övrigt varieras mellan oväntat tung och hård metal och de mer väntade halvballaderna.

Oväntat är för min del också att herr Bach fortfarande besitter klippet i rösten, det finns spår (exempelvis en av skivans starkaste spår All My Friends Are Dead) där han verkligen får visa spännvidd och briljera i såväl finstämda partier som med fullt blås på pipan. Det glädjer mig.

På det hela så är det här en skiva som lämpar sig alldeles utmärkt som sommarsällskap, och det finns ett par starka spår som jag med lätthet kan lägga in i en personlig spellista som får utgöra soundtracket till sommaren 2014. Tidigare nämnda All My Friends Are Dead är en favorit, men även ostigt glada och munspels-drivna Rock N Roll Is A Vicious Game är sommaren personifierad. Lägg till Gun To A Knife Fight och Push Away så har du fin pallet som funkar bra.

"Give 'Em Hell" är på det hela taget en trevlig bekantskap, jämn och rätt varierad med "stor" produktion som sig bör, och banne mig om det inte är med ett leende på läpparna jag kan konstatera att SEBASTIAN BACH är fortsatt intressant, mer än 20 år efter vad jag har betraktat som karln's era. Kul!